Økonomiske resultat omhandler i all hovedsak Stavanger kommune som bykasse. De kommunale foretak er omtalt særskilt.
Rådmannen vurderer samlet sett den økonomiske situasjonen for bykassen som utfordrende med bakgrunn i endrede rammebetingelser i 2014. Året bar preg av den lave skatteinngangen i slutten av 2013 og utover i 2014 etter flere år med god skattevekst. Budsjett for frie inntekter ble nedjustert med kr 187 mill. i løpet av året. For å tilpasse kommunen de endrede forutsetningene på kort sikt, ble driftsmidler til investeringer redusert med kr 70 mill., disposisjonsfond redusert med kr 58,6 mill. og driftsbudsjettet betydelig justert av bystyret ved behandling av tertialrapportene.
Tjenesteområder | Regnskap 2014 | Justert budsjett | Avvik i kr | Regnskap i % av budsjett | Regnskap 2013 |
---|---|---|---|---|---|
Sum Rådmann, stab og støttefunksjoner | 297 951 | 313 167 | 15 216 | 95,1 | 297 113 |
Sum Oppvekst og levekår | 5 587 822 | 5 525 616 | −62 206 | 101,1 | 5 333 416 |
Sum Bymiljø og utbygging | −33 213 | −55 435 | −22 222 | 59,9 | −22 805 |
Sum Kultur og byutvikling | 198 068 | 197 314 | −754 | 100,4 | 184 454 |
Sum Tjenesteområder | 6 050 628 | 5 980 662 | −69 966 | 101,2 | 5 792 178 |
Økonomiresultatet på tjenesteområdene viser at det samlet sett har vært god økonomistyring, men likevel fremkommer det avvik på flere virksomhetsområder. Av et budsjett på kr 5,98 mrd. viser resultatet et merforbruk på kr 69,96 mill., se tabell 3.1, og utgjør 1,2 %. Etterspørselen etter helse- og omsorgstjenester er fortsatt stor, behovet for økonomisk sosialhjelp har økt, fosterhjemsutgiftene er høye og det er flere barn i ikke-kommunale barnehager enn forutsatt. Vedlikeholdsutgiftene til kommunale boliger ble høyere enn planlagt.
Pensjonspremiene økte med 36 % fra 2013 og er i hovedsak motvirket av tilsvarende inntektsføring av premieavvik. Akkumulerte premieavvik økte med kr 120,7 mill. ved nyttår til et nivå på kr 528,3 mill. og innebærer framtidige kostnader. Samlede disposisjonsfond ble kr 45,2 mill. Nivået er lavere enn intensjonen i kommunens eget finansforvaltningsreglement om over tid å ha et bufferfond på minimum av det som stresstesten over finansiell risiko viser. Stresstesten viser kr 61,7 mill. per 31.12.2014.
Investeringsregnskapet viser et mindreforbruk på kr 174 mill. og skyldes i hovedsak tidsforskyvninger i fremdrift på flere prosjekter. Den vedtatte finansieringen for investeringsprosjekter baseres på planer for gjennomføring. Faktorer som byggesøknad, regulering, prosjektering og anbudsfase påvirker planlagt framdrift og medfører tidsforskyvning mellom årene. I noen tilfeller kan dette medføre at prosjektene blir ferdigstilt senere enn opprinnelig planlagt.
Videre følger først de overordnede tallstørrelsene og deretter mer detaljerte analyser på drifts-, investerings- og balanseregnskapet.
Stavanger kommune har veletablerte finansielle og langsiktige målsettinger for kommunens økonomiske disposisjoner. På kort sikt kan resultatoppnåelsen variere, mens de på lengre sikt må oppnås for å skape en robust og bærekraftig økonomi. Måloppnåelsen i 2014 er lavere enn måltallene i kommunens finansielle strategi. Utfyllende omtale gis i kapittel 3.3.
Finansielle målsettinger | Mål (langsiktig) | Resultat 2014 | Resultat 2013 |
---|---|---|---|
Netto driftsresultat i % av driftsinntektene | 3 % | -1,2 % | 1,9 % |
Egenfinansieringsgrad i % av investeringene | > 50 % | 47 % | 42 % |
Gjeldsgrad i % av driftsinntektene | < 60 % | 60 % | 56 % |
Driftsregnskapet for 2014 viser et null-resultat etter strykninger i henhold til regnskapsforskriften med til sammen kr 51,4 mill. Kr 1,6 mill. i overføring av driftsmidler til investeringer og samtlige av bystyrets vedtatte avsetninger til disposisjonsfond er strøket, herunder også oppbyggingen av kursreguleringsfondet.
Brutto driftsresultat ble negativt i 2014 med kr -316,0 mill. mot kr -72,9 mill. i 2013.
Brutto driftsresultat er differansen mellom brutto driftsinntekter og brutto driftsutgifter. Brutto driftsresultat korrigert for finanstransaksjoner gir netto driftsresultat.
Netto driftsresultat ble negativt i 2014 og utgjør kr -106,6 mill. mot kr 160,4 mill. i 2013. Resultatene framkommer i tabell 3.3.
Når netto driftsresultat korrigeres for budsjetterte overføringer til investeringsregnskap, avsetning til og bruk av fond, samt bruk av tidligere års regnskapsmessige mindreforbruk, får en et regnskapsmessig mer- eller mindreforbruk.
Hovedoversikt drift | Regnskap 2014 | Justert budsjett 2014 | Regnskap 2013 |
---|---|---|---|
Sum driftsinntekter | 8 825 166 | 8 781 103 | 8 661 101 |
Sum driftsutgifter | 9 141 215 | 9 124 214 | 8 734 019 |
Brutto driftsresultat | −316 050 | −343 111 | −72 918 |
Resultat eksterne finanstransaksjoner | −259 186 | −286 350 | −201 774 |
Motpost avskrivninger | 468 671 | 443 593 | 435 134 |
Netto driftsresultat | −106 565 | −185 868 | 160 441 |
Netto avsetninger, fond | −111 212 | −190 515 | −9 260 |
Overført til investeringsregnskapet | 4 647 | 4 647 | 143 418 |
Regnskapsmessig mindreforbruk | 0 | 0 | 7 763 |
Brutto investeringsutgifter ble kr 1 mrd. i 2014. Dette er kr 174 mill. lavere enn budsjettert og er en følge av endret framdrift i gjennomføringen av flere investeringsprosjekter.
53 % av investeringene ble finansiert av låneopptak. Investeringsinntektene ble noe høyere enn budsjettert, mens overføringen fra drift til investering ble vedtatt saldert i tertialrapport per 31.08.2014 og medførte økt låneopptak og redusert egenfinansieringsgrad.
Investeringsregnskap | Regnskap 2014 | Justert budsjett 2014 | Avvik | Regnskap 2013 |
---|---|---|---|---|
Sum investeringsinntekter | −430 283 | −409 908 | 20 375 | −233 093 |
Brutto Investeringsutgifter | 1 011 681 | 1 185 982 | 174 301 | 1 181 747 |
Finanstransaksjoner | 770 861 | 769 420 | −1 441 | 606 315 |
Finansieringsbehov (linje 5-6-7) | 1 352 259 | 1 545 494 | 193 235 | 1 554 969 |
Udekket | 0 | 0 | 0 | 76 624 |
Balanseregnskapet (beløp i hele mill. kr.) | Regnskap 2014 | Andel 2014 | Regnskap 2013 | Andel 2013 |
---|---|---|---|---|
Anleggsmidler | 22 907 | 91,9 % | 21 312 | 92,1 % |
Omløpsmidler | 2 022 | 8,1 % | 1 831 | 7,9 % |
Sum eiendeler | 24 929 | 100,0 % | 23 143 | 100,0 % |
Egenkapital | 7 734 | 31,0 % | 7 274 | 31,4 % |
Langsiktig gjeld | 15 639 | 62,7 % | 14 384 | 62,2 % |
Kortsiktig gjeld | 1 556 | 6,2 % | 1 485 | 6,4 % |
Sum egenkapital og gjeld | 24 929 | 100,0 % | 23 143 | 100,0 % |
Arbeidskapital | 466 | 346 |
Balanseregnskapet per 31.12.2014 viser at omløpsmidlene utgjør kun 8,1 % av eiendelene mens anleggsmidlene utgjør resterende 91,9 %. Økt andel anleggsmidler fra 2013 er blant annet et resultat av investeringsnivået i 2014. Den langsiktige gjeldsforpliktelsen øker mer enn oppbyggingen av egenkapitalen. Arbeidskapitalen er styrket med kr 120 mill. fra 2013 til 2014. Arbeidskapitalen er imidlertid svekket med kr 0,65 mill. til kr -62,5 mill. dersom den korrigeres for premieavviket på kr 528,3 mill. Arbeidskapitalen er nærmere omtalt i avsnitt 3.6.3.
Rådmann, stab og støttefunksjoner | Regnskap 2014 | Justert budsjett | Avvik i kr | Forbruk i % | Regnskap 2013 |
---|---|---|---|---|---|
Rådmann | 6 856 | 8 545 | 1 689 | 80,2 | 6 388 |
Økonomi | 144 383 | 150 933 | 6 550 | 95,7 | 143 279 |
Personal og organisasjon | 116 586 | 121 462 | 4 876 | 96,0 | 117 172 |
Kommunikasjonsavdeling | 6 546 | 7 428 | 882 | 88,1 | 6 219 |
Næring | 5 680 | 6 794 | 1 114 | 83,6 | 6 648 |
Kommuneadvokat | 7 144 | 6 741 | −403 | 106,0 | 6 135 |
Politisk sekretariat | 10 756 | 11 264 | 508 | 95,5 | 11 272 |
Sum Rådmann, stab og støttefunksjoner | 297 951 | 313 167 | 15 216 | 95,1 | 297 113 |
Samlet for stab og støttefunksjoner viser regnskapsresultatet et mindreforbruk på kr 15,2 mill. Hovedårsakene er at IT-avd. og Kemner har inngått avtaler om tjenesteleveranser med omkringliggende kommuner og dette har gitt merinntekter. Samtidig er anskaffelse og implementering av nytt sak- og arkivsystem forsinket og gav derfor mindreutgifter i 2014.
Barnehage | Regnskap 2014 | Justert budsjett | Avvik i kr | Regnskap i % av budsjett | Regnskap 2013 |
---|---|---|---|---|---|
Barnehage | 1 082 151 | 1 068 236 | −13 915 | 101,3 | 1 016 586 |
Ressurssenter for styrket barnehagetilbud | 58 790 | 60 448 | 1 658 | 97,3 | 56 158 |
Sum barnehage | 1 140 942 | 1 128 684 | −12 258 | 101,1 | 1 072 744 |
Samlet for barnehageområdet viser regnskapsresultatet et merforbruk på kr 12,3 mill. Hovedårsaken er flere barn i de ikke-kommunale barnehagene enn forutsatt.
Skole | Regnskap 2014 | Justert budsjett | Avvik i kr | Regnskap i % av budsjett | Regnskap 2013 |
---|---|---|---|---|---|
Grunnskole | 1 346 278 | 1 333 190 | −13 088 | 101,0 | 1 313 580 |
Johannes læringssenter | 115 061 | 110 324 | −4 737 | 104,0 | 111 427 |
Stavanger kulturskole | 33 293 | 36 742 | 3 449 | 91,0 | 32 062 |
Pedagogisk-psykologisk tjeneste | 39 552 | 41 719 | 2 167 | 95,0 | 33 319 |
Sum skole | 1 534 184 | 1 521 975 | −12 209 | 101,0 | 1 490 388 |
Innenfor skoleområdet viser regnskapsresultatet et samlet merforbruk på kr 12,2 mill. av en budsjettramme på kr 1,52 mrd. Avviket utgjør 0,9 %. Merforbruket er i all hovedsak relatert til økning i spesialundervisning til elever i private skoler og fosterhjemsplasserte barn i andre kommuner samt merforbruk ved enkelte skoler. I tillegg viser regnskapsresultatet et merforbruk på Johannes læringssenter som skyldes at antallet personer som utløser per capita tilskudd (persontilskudd) gikk ned, at skolen ikke lenger mottar resultattilskudd for norskprøver fra IMDi (Integrerings- og mangfoldsdirektoratet), samt merutgifter til introduksjonsordningen. Kulturskolen har udisponerte midler som i hovedsak følger av utsatt vedlikehold av bygg, mens PPT sitt mindreforbruk skyldes vakante stillinger på høsten som følge av tilpasning til lavere budsjettramme fra og med 2015.
Barn og unge | Regnskap 2014 | Justert budsjett | Avvik i kr | Regnskap i % av budsjett | Regnskap 2013 |
---|---|---|---|---|---|
Ungdom og fritid | 70 377 | 71 629 | 1 252 | 98,3 | 72 695 |
Helsestasjon og skolehelsetjenesten | 63 515 | 65 589 | 2 074 | 96,8 | 60 659 |
Barnevernstjenesten | 211 611 | 202 147 | −9 464 | 104,7 | 193 770 |
EMbo | 8 329 | 9 758 | 1 429 | 85,4 | 0 |
Sum barn og unge | 353 833 | 349 123 | −4 710 | 101,3 | 327 124 |
Innenfor Barn og unge er det et samlet merforbruk på kr 4,7 mill. Det største avviket fremkommer innenfor barnevernstjenesten og er relatert til fosterhjemsplasseringer og kjøp av konsulenttjenester for å overholde saksbehandlingsfrister.
Levekår | Regnskap 2014 | Justert budsjett | Avvik i kr | Regnskap i % av budsjett | Regnskap 2013 |
---|---|---|---|---|---|
Helse- og sosialkontor | 1 607 155 | 1 598 374 | −8 781 | 100,5 | 1 508 480 |
Hjemmebaserte tjenester | 166 077 | 157 563 | −8 514 | 105,4 | 170 234 |
Alders- og sykehjem | 120 466 | 112 750 | −7 716 | 106,8 | 125 164 |
Dagsenter og avlastningsseksjonen | 114 512 | 112 932 | −1 580 | 101,4 | 101 395 |
NAV | 239 761 | 232 982 | −6 779 | 102,9 | 224 260 |
Fysio- og ergoterapitjenesten | 59 002 | 57 647 | −1 355 | 102,3 | 61 136 |
Helsehuset i Stavanger | 8 736 | 10 670 | 1 934 | 81,9 | 0 |
Rehabiliteringsseksjonen | 42 337 | 42 765 | 428 | 99,0 | 41 574 |
Arbeidstreningsseksjonen | 10 693 | 11 695 | 1 002 | 91,4 | 10 601 |
Flyktningseksjonen | 9 641 | 9 606 | −35 | 100,4 | 8 950 |
Tekniske hjemmetjenester | 890 | 1 432 | 542 | 62,1 | 592 |
Krisesenteret i Stavanger | 10 270 | 10 539 | 269 | 97,4 | 10 390 |
Sentrale midler levekår | 6 830 | 4 307 | −2 523 | 158,6 | 17 703 |
Sum levekår | 2 396 369 | 2 363 262 | −33 107 | 101,4 | 2 280 478 |
Samlet viser resultatet innenfor levekår et merforbruk på kr 33,1 mill. av en budsjettramme på kr 2,36 mrd. Avviket utgjør 1,4 %. Helse- og sosialkontorene har et merforbruk på kr 8,8 mill. Dette fremkommer i all hovedsak innenfor bestillerbudsjettet til sykehjem og tradisjonelle hjemmebaserte tjenester som følge av flere og økt behov hos brukerne. Merforbruket på Hjemmebaserte tjenester utgjør kr 8,5 mill. skyldes for høy bemanning og dyr innleie av vikarer innenfor tradisjonelle hjemmebaserte tjenester og miljøtjenesten. Alders- og sykehjem har et nettomerforbruk på kr 7,7 mill. og skyldes for høy bemanning på sykehjemmene samt merinntekter fra egenbetaling langtid. Merforbruket ved Dagsenter og avlastningsseksjonen skyldes for høy bemanning ved avlastningsboligene. Samlet viser kartleggingen av brukere med ressurskrevende tjenester at refusjonsinntektene blir kr 145 mill. Inntektene er henført til de virksomhetsområdene som økte sin tjenesteproduksjon til denne brukergruppen. Innen virksomhetsområdet NAV skyldes merforbruket utgifter til omsorgsplasser for rusmisbrukere, samme aktivitetsnivå som i 2013, og sosialhjelp.
Samfunnsmedisin | Regnskap 2014 | Justert budsjett | Avvik i kr | Regnskap i % av budsjett | Regnskap 2013 |
---|---|---|---|---|---|
Stavanger legevakt | 31 605 | 32 747 | 1 142 | 96,5 | 35 228 |
Sentrale midler legetjeneste | 61 962 | 62 187 | 225 | 99,6 | 63 460 |
Sum samfunnsmedisin | 93 567 | 94 934 | 1 367 | 98,6 | 98 688 |
Mindreforbruket på Stavanger legevakt skyldes i hovedsak forsinkelser i implementering av nødnett.
Bymiljø og utbygging | Regnskap 2014 | Justert budsjett | Avvik i kr | Regnskap i % av budsjett | Regnskap 2013 |
---|---|---|---|---|---|
Stab Bymiljø og utbygging | 5 265 | 5 791 | 526 | 90,9 | 4 297 |
Brann- og feiervesen | −8 663 | −8 590 | 73 | 100,8 | −8 031 |
Miljø | 4 745 | 4 671 | −74 | 101,6 | 4 498 |
Utbygging | 2 208 | −4 904 | −7 112 | −45,0 | 2 041 |
Stavanger Eiendom | −283 235 | −298 305 | −15 070 | 94,9 | −244 631 |
Park og vei | 143 720 | 144 631 | 911 | 99,4 | 127 452 |
Idrett | 112 324 | 111 237 | −1 087 | 101,0 | 109 647 |
Vannverket | 461 | −277 | −738 | −166,6 | 201 |
Avløpsverket | −10 142 | −9 829 | 313 | 103,2 | −17 856 |
Renovasjon | 102 | 140 | 38 | 72,8 | 83 |
Plan og anlegg | 0 | 0 | 0 | −504 | |
Sum Bymiljø og utbygging | −33 213 | −55 435 | −22 222 | 59,9 | −22 805 |
Bymiljø og utbygging har samlet sett et merforbruk på kr 22,2 mill. Til tross for merinntekter sammenlignet med fjorårets inntektsbudsjett, inkludert husleieinntekter, har Stavanger eiendom et merforbruk. Merforbruket skyldes i all hovedsak høyere utgifter enn budsjettert til ekstern leie til borettslag samt vedlikeholdsutgifter i forbindelse med inn- og utflytting i kommunale boliger. Merutgiften på Utbygging skyldes at regnskapsforskriften krever at de planlagte utgiftene til prosjektene Urban sjøfront, Ryfast og Atlanteren må bokføres i driftsregnskapet mens finansieringen ligger i investeringsbudsjettet og bør av den grunn sees under ett.
Kultur og byutvikling | Regnskap 2014 | Justert budsjett | Avvik i kr | Regnskap i % av budsjett | Regnskap 2013 |
---|---|---|---|---|---|
Stab Kultur og byutvikling | 12 421 | 12 313 | −108 | 100,9 | 10 912 |
Byggesaksavdelingen | −36 | 0 | 36 | 41 | |
Planavdelinger | 36 531 | 34 933 | −1 598 | 104,6 | 35 267 |
Kulturavdelingen | 149 152 | 150 068 | 916 | 99,4 | 138 234 |
Sum Kultur og byutvikling | 198 068 | 197 314 | −754 | 100,4 | 184 454 |
Kultur og byutvikling har samlet sett et merforbruk på kr 0,8 mill. Merforbruket fremkommer i hovedsak i planavdelingene og skyldes høy aktivitet og dermed merforbruk på lønn. Mindreforbruket fremkommer på Kulturavdelingen, og skyldes i hovedsak lavere utgifter til Bjergstedvisjonens kompensasjonsordning for det frivillige amatørkulturlivets bruk av Stavanger konserthus. Byggesaksavdelingen er selvkostfinansiert og per 31.12.2014 utgjør fondet kr 2,3 mill.
Denne siden ble sist oppdatert 8. April 2015, 11:28.