Stavanger Parkeringsselskap KF (Foretaket) ble etablert i april 2002 som et kommunalt foretak under Stavanger kommune i medhold av Kommunelovens § 11. Dette var en videreføring av særbedriften Stavanger Parkeringsselskap SB. Selskapet har et datterselskap, Rogaland Parkering AS, og som er heleid av foretaket (morselskapet). Datterselskapet ble etablert i desember 2008 for å ivareta de konkurranseutsatte forhold ved driften, jamfør eierstrategiens punkt 4 nedenfor.
Stavanger Parkeringsselskap KF sine oppgaver er tydelig definert i dokumentet Eierstrategier – kommunale foretak (KF) av 2010:
Selskapets hovedformål er med andre ord håndheving av statlige parkeringsbestemmelser, utøvelse av kommunens parkeringspolitikk samt drift av parkeringsanlegg og parkeringsplasser. Selskapet utøver den parkeringspolitikk som til enhver tid er vedtatt av bystyret, og er dermed et viktig redskap i kommunens byutviklingspolitikk. Stavanger Parkeringsselskap KF har som en direkte konsekvens av dette organisert seg som følger:
Hovedpilarene er Forvaltning og drift. Sistnevnte avdeling forestår all drift av de kommunalt eide og drevne Parkeringshus. Dette innbefatter automater, bomstasjoner, visningskilt, brannvern og vedlikehold. I og med at vi har mange parkeringshus i Stavanger kommune, er dette en omfattende jobb. Avdelingen overvåker i tillegg alle P-husene slik at kundene skal få best mulig hjelp når det trengs. Avdelingen for forvaltning er to-delt. Håndheving er den største gruppen med 19 ansatte, hvorav alle jobber i parkeringssoner, Parkeringshus og andre steder i Stavanger kommune der det er påkrevd. Det legges mye ressurser i opplæring blant trafikkbetjentene og alle må gjennomføre og bestå to en-ukes kurs i offentlig og privat regelverk i regi av Norpark. Normalt tar det ett år fra man startet opplæring til man er fullt opplært.
I fjorårets årsberetning ble det vektlagt at selskapet jobbet for å effektivisere driften samt foreta rutine- og prosessforbedringer spesielt i forhold til økonomifunksjonen. Revisjonsrapporten fra Rogaland Revisjon IKS konkluderer slik:
«Hovedinntrykket er at Stavanger Parkeringsselskap KF har forbedret rutinene på de fleste områder slik at de nå skal fungere tilfredsstillende»
Foretaket vil berømme Stavanger kommune sin regnskapsavdeling for godt og konstruktivt samarbeid i utviklingen av foretakets økonomistyring.
Selskapet har gjort effektiviseringsgrep innenfor forvaltningen som blant annet har medført en reduksjon i saksbehandlingstid fra 2-4 måneder til maksimalt 1 måned. Samtidig har effektiviteten per saksbehandler blitt om lag tredoblet i løpet av året.
Selskapet betalte engangsutbytte til Stavanger kommune på 4 mnok i august 2014. Dette utbytte sammen med de 75 millionene som ble betalt til ut desember 2013 medfører en kontantbeholdning for selskapet per 31.12.2014 på om lag 53 millioner kroner, herav 25 millioner i det bundne frikjøpsfondet. Av dette er 13 millioner bundet i en investeringsforpliktelse i forbindelse med bygging av p-anlegg i Lervig Sykehjem.
Foretakets egenkapitalsituasjon vurderes som tilfredsstillende i forhold til ordinær drift.
Salgsinntektene for 2014 ble 74,4 millioner kroner en økning på 3,1 millioner kroner sammenliknet med året før. Prisene på parkering har stått stille siden 2010 samtidig som belegget er om lag det samme som året før. De viktigste årsaken til økningen ligger dermed i mindre nedetid på teknisk utstyr og noe økning i de nyere p-anleggene P-Arketten og P-Siddis. Samtidig ser vi at Valberghallen har vokst i popularitet som en følge av mer stabile kjøreforhold til og fra hallen.
Inntektene fra ileggelser ligger på samme nivå som for 2013, til tross for lavere bemanning og uendrede satser.
Finansinntektene var i 2013 4,2 millioner kroner mot 2,2 millioner kroner i 2014. Årsaken til nedgangen er utbytter til eier.
Driftskostnadene er 5,1 millioner kroner lavere sammenliknet med 2013. Lavere personalkostnader og kraftig nedgang i strømutgifter utgjør de største postene her. Det bemerkes også at det ikke har vært de store investeringene i 2014 som påvirker resultatet positivt. I 2015 vil investeringene økes kraftig.
Regnskap for 2014 gjøres opp med et driftsresultat i pluss på kr. 25,9 millioner kroner og et årsresultat inkludert finans på 21,4 millioner kroner. Følgende disposisjoner av overskudd foreslås:
Frikjøpsfond: 2.218.125
Overføring disposisjonsfond: 19.216.201
Regnskapet for 2014 gir et rettvisende bilde av årets drift, og vi legger fortsatt drift av selskapet til grunn.
Stavanger Parkering KF har et heleid datterselskap Rogaland Parkering AS. Selskapets formål er å drifte private parkeringsanlegg/-plasser i tråd med eierstrategiens punkt 4. Selskapet inngår avtaler med Stavanger Parkeringsselskap KF om kjøp av tjenester, som teknisk ettersyn, praktisk drift og håndheving. Rogaland Parkering AS har en sunn økonomi, har økt kundemassen og inntekten i 2014.
Stavanger Parkeringsselskap KF er sertifisert som Miljøfyrtårn. En rekke krav innen områder som arbeidsmiljø, energi, veiing og sortering av avfall, innkjøp, kartlegging av drivstofforbuk med videre må oppfylles for å bli sertifisert.
Stavanger Parkeringsselskap KF har i løpet av 2014 gått til anskaffelse av el-bil. Det er fokus på minimering av energibruk noe som har resultert i betydelig nedgang i energikostnader. Selskapet har gjort flere konkrete tiltak i forhold til å forbedre informasjon om ledige parkeringsplasser, deriblant samarbeid med ekstern aktører, forbedret visningsskilt og informasjon i egen app. Foretaket foretar kontinuerlig overvåkning av antallet ladepunkter for el-bil, samtidig som det vurderes investeringer i mer moderne og energieffektive løsninger i eksisterende infrastruktur
HMS ansvar hviler på AMU samt den enkelte leder i selskapet. AMU har avholdt 4 møter i 2014. Arbeidsmiljøet i selskapet er generelt godt, selv om det er en del ting å jobbe med. Det er en åpen tone mellom ansatte, tillitsvalgte og ledelsen. AMU og ledelsen har som mål at det skal tilrettelegges for gode arbeidsforhold med fokus på HMS der ett av tiltakene har vært å stimulere ansatte til fysisk fostring i fritiden.
Sykefraværet var 12,9% i 2014 og det langtidsfraværet som er årsaken til dette. Det er ikke til å legge skjul på at foretaket har hatt flere særdeles alvorlige sykdomstilfeller i 2014.
Stavanger Parkeringsselskap KF benytter Stavanger kommune sitt system Synergi for avviksrapportering. Det også i 2014 registrert uønskede hendelser. Disse følges opp etter bestemte prosedyrer.
Det er i løpet av året foretatt vernerunder på alle våre P-anlegg og blant de kontoransatte og tiltak iverksatt der det har vært et behov.
Foretaket har i dag slik fordeling mellom kjønn: 15 kvinner og 16 menn. Foretaket har ikke hatt utlysing av ledige stillinger i 2014, men vil være bevisst på å tilstrebe en god balanse mellom kjønnene. Ca. 10% av staben er av utenlandsk opprinnelse.
Styret består av 3 kvinner og to menn, der styreleder er kvinne. Selskapets ledergruppe består av to menn og to kvinner.
Stavanger kommune iverksatte en helt ny medarbeiderundersøkelse i 2014. Denne valgte Stavanger Parkeringsselskap KF å delta på. I og med at dette var en ny undersøkelse, gir den en god basis for det videre arbeid med å foreta gode prioriteringer for det bedriftsinterne samspillet. Oppslutningen var noe over 80% som må sies å være tilfredsstillende. Undersøkelsen viser totalt sett at selskapet scorer høyt områder som jobbengasjement og arbeidsglede og har noe å gå på når det gjelder medvirkning og samspill.
Det ble i løpet av 2014 foretatt en kundetilfredshetsundersøkelse. Denne vektlegger hva som er viktig for kundene og hvordan foretaket vurderes på viktighet. Resultatet av undersøkelsen viser at over 60% av de spurte synes det er lett eller svært lett å finne ledig parkeringsplass i Stavanger sentrum og at Stavanger Parkering har enkle og funksjonelle betalingsløsninger. Undersøkelsen viser samtidig at foretaket har noe å gå på når det gjelder informasjon om betalingsmåter og tilpasning til ny teknologi.
Tilbakemeldinger fra arrangører som ONS, World Tour med videre er meget gode i forhold til jobben trafikkbetjentene har gjort.
Selskapet har hatt ekstra fokus på etikkarbeidet i 2014. Dette på generelt grunnlag, og på basis av resultatet i en avdeling fra medarbeiderundersøkelsen. Stavanger Parkering har konkret kurset medarbeidere i etikkarbeid gjennom samarbeid med Stavanger kommune. Fokus for arbeidet har vært etisk standard for ansatte i Stavanger kommune og særskilte problemstillinger knyttet til parkeringshåndheving. Foretaket har etablert rutinemessige casediskusjoner rundt etiske dilemma.
Den viktigste oppgaven for Stavanger Parkeringsselskap KF i all kommunikasjon er trygg og sikkert by. Dette er gjenstand for fokus i svært mye av markedskommunikasjonen. Samtidig er det viktig å nå ut til aktuelle målgrupper i forbindelse med særskilte produkter eller tjenester. Ett eksempel er lansering av ny betalingsløsning for betaling av p-avgift med mobiltelefon. Foretaket er bevisst på å søke etter tradisjonelle så vel som nye kanaler for sin markedskommunikasjon, der vi har inngått samarbeid med en lokal aktør i forhold til å synliggjøre parkeringshusenes belegg i sanntid for å sikre en bedre trafikkstyring. En annen og viktig oppgave er omdømmebygging som er en spesielt stor utfordring for et parkeringsselskap. Det er laget en dokumentarfilm om samfunnsnytten som foretaket er involvert i. Denne blir brukt i diverse sammenhenger.
Problemene vi hadde med betalingsautomatene i forbindelse med den nye EMV-standarden i 2013 er mer eller mindre eliminert i 2014. Det har resultert i mindre nedetid og forbedret økonomi uten at vi har registrert signifikante endringer i parkeringsbelegget.
Utfordringene med vedlikehold og av bygg og teknisk utstyr er de samme som før. Det må gjøres betydelig investeringer i 2015, særlig gjelder dette P-Posten der det må gjøres strakstiltak dersom det fortsatt skal holdes åpent. Det har også vært behov for strakstiltak på Jorenholmen i forhold til grunnforholdene. Datateknisk utstyr som servere, brannmurer har fått helt nødvendige oppgraderinger i forhold sikkerhet og
Utarbeidelse av kundetilfredshetsindeks har gitt selskapet verdifull informasjon i forhold til prioriteringer og veien videre:
Resultat | Noter | R-2014 | B-2014 | R-2013 |
---|---|---|---|---|
DRIFTSINNTEKTER OG DRIFTSKOSTNADER | ||||
Driftsinntekter | ||||
Salgsinntekt | 1 | 74 366 346 | 76 250 000 | 71 267 796 |
Frikjøp parkeringsplasser | 2 218 125 | 0 | 1 347 500 | |
Annen driftsinntekt | 1 | 7 652 661 | 9 875 000 | 6 159 571 |
Sum driftsinntekter | 84 237 132 | 86 125 000 | 78 774 867 | |
Driftskostnader | ||||
Lønnskostnad | 2,8 | 17 852 319 | 20 615 000 | 20 628 431 |
Avskrivning på varige driftsmidler | 3 | 13 774 599 | 11 485 000 | 13 827 695 |
Tap på fordringer | 996 268 | 500 000 | 1 080 928 | |
Annen driftskostnad | 1 | 25 814 112 | 29 458 000 | 27 864 380 |
Sum driftskostnader | 58 437 297 | 62 058 000 | 63 401 433 | |
Driftsresultat | 25 799 836 | 24 067 000 | 15 373 434 | |
FINANSINNTEKTER OG FINANSKOSTNADER | ||||
Finansinntekter | ||||
Renteinntekt | 2 201 803 | 1 500 000 | 4 212 083 | |
Sum finansinntekter | 2 201 803 | 1 500 000 | 4 212 083 | |
Finanskostnader | ||||
Rentekostnad | 6 669 690 | 6 610 000 | 7 120 318 | |
Annen finanskostnad | 6 719 | 0 | 3 643 | |
Sum finanskostnader | 6 676 409 | 6 610 000 | 7 123 960 | |
Sum netto finansposter | -4 474 606 | -5 110 000 | -2 911 877 | |
Årsresultat | 21 325 230 | 18 957 000 | 12 461 556 | |
Avsatt til bundnet fond | 7 | 2 218 125 | 1 347 500 | |
Overføringer disposisjonsfond | 7 | 19 107 105 | 11 114 056 | |
Tilleggsutbytte/engangsutbytte | 7 | -4 000 000 | -75 000 000 | |
Fra annen egekapital | 7 | 4 000 000 | 75 000 000 | |
Sum disponert | 21 325 230 | 12 461 556 |
Balanse
Balanse | Noter | 31.12.2014 | 31.12.2013 |
---|---|---|---|
EIENDELER | |||
Varige driftsmidler | |||
Bygninger og annen fast eiendom | 3 | 294 727 274 | 303 272 678 |
Tomt St. Olav | 2 600 000 | 2 600 000 | |
Anlegg under oppføring | 3 | 1 176 487 | 0 |
Maskiner og inventar | 3 | 10 877 856 | 14 584 664 |
Biler | 3 | 465 742 | 561 562 |
Sum varige driftsmidler | 309 847 359 | 321 018 904 | |
Finansielle anleggsmidler | |||
Aksjer i datterselskap | 4 | 100 000 | 100 000 |
Egenkapitalinnskudd KLP | 5 | 482 014 | 426 592 |
Sum finansielle anleggsmidler | 582 014 | 526 592 | |
Sum anleggsmidler | 310 429 373 | 321 545 496 | |
Omløpsmidler | |||
Fordringer | |||
Kundefordringer | 5 | 1 375 282 | 1 460 822 |
Andre fordringer | 5 | 1 377 182 | 1 456 016 |
Sum fordringer | 2 752 464 | 2 916 838 | |
Bankinnskudd og kontanter | 6 | 53 097 092 | 38 588 476 |
Sum bankinnskudd og kontanter | 53 097 092 | 38 588 476 | |
Sum omløpsmidler | 55 849 557 | 41 505 314 | |
SUM EIENDELER | 366 278 930 | 363 050 809 | |
EGENKAPITAL OG GJELD | |||
Egenkapital | |||
Innskutt egenkapital | |||
Innskutt egenkapital | 7 | 8 792 401 | 8 792 401 |
Sum bundnet egenkapital | 8 792 401 | 8 792 401 | |
Opptjent egenkapital | |||
Bundne investeringsfond | 6,7 | 26 150 567 | 23 932 442 |
Annen egenkapital | 7 | 132 990 554 | 117 883 450 |
Sum annen egenkapital | 159 141 121 | 141 815 891 | |
Sum egenkapital | 167 933 522 | 150 608 292 | |
Gjeld | |||
Avsetning for forpliktelser | |||
Pensjonsforpliktelser | 8 | 1 304 691 | 3 961 226 |
Sum avsetning for forpliktelser | 1 304 691 | 3 961 226 | |
Annen langsiktig gjeld | |||
Øvrig langsiktig gjeld | 9 | 185 890 827 | 196 711 031 |
Sum annen langsiktig gjeld | 185 890 827 | 196 711 031 | |
Sum langsiktig gjeld | 187 195 518 | 200 672 257 | |
Kortsiktig gjeld | |||
Leverandørgjeld | 10 | 4 587 995 | 4 201 686 |
Skyldige offentlige avgifter | 10 | 3 185 056 | 2 948 034 |
Kortsiktig konserngjeld | 10 | 0 | 350 000 |
Annen kortsiktig gjeld | 10 | 3 376 838 | 4 270 540 |
Sum kortsiktig gjeld | 11 149 889 | 11 770 260 | |
Sum gjeld | 198 345 408 | 212 442 517 | |
SUM EGENKAPITAL OG GJELD | 366 278 930 | 363 050 809 |
Årsregnskapet er satt opp i samsvar med regnskapsloven og god regnskapsskikk for små foretak, UTKAST PR. 05.02.2014 for kommunale og fylkeskommunale foretak av 24. august 2006.
Følgende regnskapsprinsipper er anvendt:
Selskapet har forsikrede pensjonsforpliktelser som er balanseført. Pensjonsordningen er ytelsesbasert. Frikjøpsordning for boliger bygget etter 1965. I 1965 ble det satt krav i plan- og bygningsloven om at det skal bygges p-plass på egen grunn. Kravet er 1 plass pr. 100 kv.meter. Den eneste måten å unngå kravet om egen p-plass, er å kjøpe seg fri. Pengene settes av til utvikling av parkeringsplasser i det offentlige rom. Bystyret fastsetter satser for frikjøp. Inntektene av frikjøp parkeringplasser avsettes til bundet investeringsfond (her frikjøpsfond iht. reglene i plan- og bygningsloven).
Selskapet er ikke skattepliktig.
Spesifikasjon: | 2014 | 2013 |
---|---|---|
Salgsinntekter | 72 827 854 | 70 158 792 |
Nærstående parter: | ||
Rogaland Parkering AS (Leieinntekter iht. Kontrakt) | 1 538 492 | 1 109 004 |
74 366 346 | 71 267 796 | |
Annen driftsinntekt | 951 853 | 393 181 |
Utleie av parkeringsplasser | 5 715 446 | 5 605 958 |
Overføring fra Kommunen (Seniortiltak) | 60 262 | 101 807 |
Rogaland Parkering AS | 925 100 | 58 625 |
7 652 661 | 6 159 571 | |
Kjøp av varer og tjenester | 21 100 237 | 23 190 225 |
Nærstående parter: | ||
Kjøp fra kommunen | 220 714 | 189 255 |
Kjøp fra Kommunale Foretak | 2 883 084 | 3 115 484 |
Revisjonshonorar | 145 346 | 124 089 |
Regnskapshonorar | 357 155 | 376 429 |
Overføring til kommunen (momskompensasjon) | 498 739 | 518 898 |
Rogaland Parkering AS | 608 836 | 350 000 |
25 814 112 | 27 864 380 |
Det er registrert følgende lønnskostnader for selskapet de siste to år:
Ansatte, godtgjørelser m.v. | 2014 | 2013 |
---|---|---|
Lønn | 14 267 955 | 15 278 249 |
Arbeidsgiveravgift | 2 152 584 | 2 524 497 |
Pensjonkostnader - Jfr. Note 8 | 713 899 | 2 160 882 |
Andre ytelser | 717 880 | 664 802 |
Sum lønnskostnader | 17 852 319 | 20 628 431 |
Antall årsverk pr 31.12.2014 | 33,4 | 36,4 |
Det er i 2013 utbetalt kr 777 050 til daglig leder.
Honorar til styrets leder er utbetalt med kr 58 056.
Totalt er det utbetalt kr 161 380 i styrehonorar til selskapets styre.
Det er for 2014 kostnadsført kr 145 346 i revisjonshonorar.
Driftsmidler | Maskiner inventar | Biler | Bygg | Anlegg under oppførelse | Sum |
---|---|---|---|---|---|
Anskaffelseskost 01.01 | 28 819 013 | 958 382 | 345 684 203 | 0 | 375 461 598 |
Årets tilgang | 1 426 568 | 0 | 0 | 1 176 487 | 2 603 055 |
Årets avgang | 881 633 | 0 | 0 | 0 | 881 633 |
Akkumulerte avskrivninger 31.12 | 18 486 092 | 492 640 | 50 956 929 | 0 | 69 935 661 |
Tomt St. Olav | 2 600 000 | ||||
Bokført verdi pr 31.12 | 10 877 856 | 465 742 | 294 727 274 | 1 176 487 | 309 847 359 |
Årets avskrivning | 5 133 375 | 95 820 | 8 545 404 | 13 774 599 | |
Årets avskrivning i % | 10 % / 20 % | 10 % | 2,5 % | ||
Kjøp og salg av driftsmidler: | 2014 | 2013 | |||
Tilgang | 2 603 055 | 9 234 634 | |||
Avgang | 881 633 | 0 | |||
Tilgang: Kostnader til parkeringsanlegg, maskiner og inventar til P-Hus. Parkeringsanleggene er finansiert ved lån. Jfr. note 9 |
Selskapet eier følgende aksjer:
Aksjer og andeler | Antall | Pålydende | Overkurs | Totalt |
---|---|---|---|---|
Rogaland Parkering AS | 100 | 1 000 | 0 | 100 000 |
Egenkapitalinnskudd KLP | 482 014 | |||
582 014 |
Selskapets kundefordringer er vurdert til pålydende. Det er gjort avsetninger for tap på krav med kr 1 500 000.
Det er ingen kundefordringer som forfaller senere enn ett år etter regnskapårets slutt.
Kundefordringer og andre fordringer | 2014 | 2013 |
---|---|---|
Selskapet har kundefordringer på: | ||
Fordringer gebyr/tilleggsavgift | 1 857 550 | 2 062 032 |
Andre kundefordringer | 854 349 | 709 516 |
Avsetning tap utestående fordringer | -1 500 000 | −1 500 000 |
Fordring refusjon sykepenger | 163 383 | 190 886 |
Foreløpig interim | 0 | -1 612 |
1 375 282 | 1 460 822 | |
Andre fordringer: | ||
Periodiserte inntekter - andre | 1 377 182 | 1 316 891 |
Periodiserte inntekter - Rogaland Parkering AS | 0 | 139 125 |
1 377 182 | 1 456 016 |
Det er i 2014 bokført kr 996 268 som tap på fordringer.
Balanseført avsetning for tap på fordringer er på kr 1 500 000.
Pr. 31.12.2014 hadde selskapet bundne midler med kr 627 126 og bundne frikjøpfond er på kr 23 932 442.
Skyldig skattetrekk pr. 31.12.2014 utgjorde kr 627 126.
Det er i 2014 avgitt kr 4 000 000 i utbytte til Stavanger Kommune. Jfr. Bystyresak 94 -14.
Egenkapital | Innskutt egenkapital | Bundne investeringsfond | Disposisjonsfond parkeringsformål | Annen egenkapital | Sum |
---|---|---|---|---|---|
Pr. 01.01. | 8 792 401 | 23 932 442 | 74 387 688 | 43 495 761 | 150 608 292 |
Utbytte til Stavanger Kommune | 0 | −4 000 000 | 0 | −4 000 000 | |
Årets resultat | 2 218 125 | 19 107 105 | 0 | 21 325 230 | |
Egenkapital | |||||
Pr. 31.12. | 8 792 401 | 26 150 567 | 89 494 793 | 43 495 761 | 167 933 522 |
Selskapet er pliktig til å ha tjenestepensjonsordning etter lov om obligatorisk tjenestepensjon, og har etablert pensjonsordning som tilfredsstiller kravene i loven.
Selskapet har pensjonsordninger som omfatter samtlige ansatte. Pensjonsordningen er organisert gjennom en kollektiv pensjonsforsikring. Ordningen gir rett til en definert fremtidig ytelse. Disse er i hovedsak avhengig av antall opptjeningsår, lønnsnivå ved oppnådd pensjonsalder og størrelsen på ytelsen fra folketrygden. Forpliktelsene er dekket gjennom et forsikringsselskap.
Beregningen for 2014 er oppdatert i tråd med veiledning gitt ut av Regnskapsstiftelsen 31. august 2014. Dette betyr at konsekvensene av nye uførepensjonsregler og levealderjustering for personer født i 1954 og senere er innarbeidet i beregningen. Begge endringene behandles som planendringer og gir som en engangseffekt et stort beløp til inntektsføring.
Som en del av den årlige pensjonsutgiften er det i år innbetalt reguleringspremie med kr 1 064 868 til KLP. Selskapet har hatt kr 762 191 i utgifter til AFP.
Andel egenkapitalinnskudd utgjør pr. 31.12.2014 kr 482 014.
Pensjonskostnader, -midler og -forpliktelser | ||
---|---|---|
Kollektiv pensjonsordning: | ||
Nåverdi av årets pensjonsopptjening | 2 705 129 | |
Rentekostnad av pensjonsforpliktelse | 1 200 265 | |
Avkastning på pensjonsmidler | -902 349 | |
Adm.kostnader/rentegarantipremie | 123 467 | |
Netto pensjonskostnad | 3 126 512 | |
Resultatført aktuarielt tap (gevinst) eks. arb.giv.avgift | 328 982 | |
Resultatført planendring | -2 447 306 | |
1 008 188 | ||
Opptjente pensjonsforpliktelser | 39 730 587 | |
Beregnet effekt av fremtidig lønnsregulering | 0 | |
Beregnet pensjonsforpliktelse | 39 730 587 | |
Pensjonsmidler (til markedsverdi/pensjonsfond) | 24 932 536 | |
Ikke resultatført estimatendring/ -avvik | -13 654 590 | |
Pensjonsforpliktelser | 1 143 461 | |
Arbeidsgiveravgift av pensjonsforpliktelser | 161 230 | |
Pensjonsforpliktelser inkl. arbeidsgiveravgift | 1 304 691 | |
Økonomiske forutsetninger: | 31.12.13 | 31.12.14 |
Diskonteringsrente | 4,00 % | 2,30 % |
Forventet lønnsvekst | 3,75 % | 2,75 % |
Forventet G-regulering | 3,50 % | 2,50 % |
Forventet pensjonsøkning | 2,72 % | 1,73 % |
Forventet avkastning på fondsmidler | 4,40 % | 3,20 % |
Forutsetninger som normalt benyttes innen forsikring er lagt inn som aktuarmessige forutsetninger ved beregningen av selskapets pensjonsforpliktelse pr. 31.12.14 | ||
Årets netto pensjonskostnad fremkommer på følgende måte: | ||
Endring balanseførte pensjonsforpliktelser | -2 328 251 | |
Årets pensjonspremie | 3 336 439 | |
Netto pensjonskostnad (inkl. arbeidstakers andel) | 1 008 188 |
Årets premie er redusert med overføring fra premiefond med kr 315 082 for 2014.
Virksomheten har pr. 31.12.2014 gjeld på kr 185 890 827 til kredittinstitusjoner.
Lånegiver | Bruk av lån | Opptak i år | Opptak pålydende | Rente-vilkår | Avdrag pr. år | Bokført verdi 2013 | Bokført verdi 2014 | Gjenv. løpetid |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kommunekreditt | P-HUS Tjensvoll | 2004 | 5 423 900 | flytende | 301 328 | 3 163 940 | 2 862 612 | 9,5 år |
Kommunekreditt | P-Anlegg Olav Kyrres gate | 2007 | 48 750 000 | rentebytte- avtale | 3 046 876 | 40 371 091 | 37 324 215 | 12,5 år |
Kommunalbanken | Parketten | 2009 | 94 000 000 | flytende | 3 760 000 | 77 080 000 | 73 320 000 | 19,0 år |
Kommunalbanken | P-HUS Olav Kyrres gate | 2009 | 5 600 000 | flytende | 224 000 | 4 592 000 | 4 368 000 | 19,5 år |
Kommunalbanken | Siddis P-Hus | 2009 | 87 200 000 | flytende | 3 488 000 | 71 504 000 | 68 016 000 | 19,5 år |
Samlede lånegjeld | 196 711 031 | 185 890 827 |
Stavanger Parkeringsselskap KF har i 2008 inngått en rentebytteavtale med hovedstol på kr 60 000 000 og en løpetid på 20 år. Beløpet ble endret i 2011 til kr 48 750 000.
Kortsiktig gjeld | 2014 | 2013 |
---|---|---|
Leverandørgjeld | ||
Private | 4 000 835 | 3 702 947 |
Herav gjeld til nærstående parter | 587 160 | 498 739 |
4 587 995 | 4 201 686 | |
Skyldige offentlige avgifter | ||
Skyldig forskuddstrekk | 627 127 | 688 824 |
Påleggstrekk | 0 | 3 193 |
Skyldig arbeidsgiveravgift | 564 248 | 511 629 |
Skattedirektøren - merverdiavgift 6. Termin | 1 993 681 | 1 744 388 |
3 185 056 | 2 948 034 | |
Annen kortsiktig gjeld | ||
Depositum | 34 300 | 34 300 |
Avsatte feriepenger | 1 768 385 | 1 809 433 |
Skyldig arbeidsgiveravgift av avsatte feriepenger | 249 342 | 255 130 |
Periodiserte kostnader/forsk.bet.inntekter andre | 595 905 | 1 967 274 |
Periodiserte kostnader/forsk.bet.inntekter nærstående parter | 0 | 204 403 |
Forskuddsbetalte inntekter (Sonekort) | 728 906 | 0 |
3 376 838 | 4 270 540 | |
Herav kortsiktig gjeld til Rogaland Parkering AS | 0 | 350 000 |
Til Stavanger bystyre
Vi har revidert særregnskapet for Stavanger Parkeringsselskap KF, som viser et overskudd på kr 21 325 230. Særregnskapet består av balanse per 31. desember 2014, resultatregnskap, kontantstrømoppstilling og en beskrivelse av vesentlige anvendte regnskapsprinsipper og andre noteopplysninger.
Styret og daglig leders ansvar for årsregnskapet
Styret og daglig leder er ansvarlig for å utarbeide særregnskapet og for at det gir en dekkende fremstilling i samsvar med regnskapsloven og god regnskapsskikk i Norge, og for slik intern kontroll som styret og daglig leder finner nødvendig for å muliggjøre utarbeidelsen av et særregnskap som ikke inneholder vesentlig feilinformasjon, verken som følge av misligheter eller feil.
Revisors oppgaver og plikter
Vår oppgave er å gi uttrykk for en mening om dette særregnskapet på bakgrunn av vår revisjon. Vi har gjennomført revisjonen i samsvar med lov, forskrift og god revisjonsskikk i Norge, herunder International Standards on Auditing. Revisjonsstandardene krever at vi etterlever etiske krav og planlegger og gjennomfører revisjonen for å oppnå betryggende sikkerhet for at årsregnskapet ikke inneholder vesentlig feilinformasjon.
En revisjon innebærer utførelse av handlinger for å innhente revisjonsbevis for beløpene og opplysningene i årsregnskapet. De valgte handlingene avhenger av revisors skjønn, herunder vurderingen av risikoene for at særregnskapet inneholder vesentlig feilinformasjon, enten det skyldes misligheter eller feil. Ved en slik risikovurdering tar revisor hensyn til den interne kontrollen som er relevant for foretakets utarbeidelse av et særregnskap som gir en dekkende fremstilling. Formålet er å utforme revisjonshandlinger som er hensiktsmessige etter omstendighetene, men ikke for å gi uttrykk for en mening om effektiviteten av foretakets interne kontroll. En revisjon omfatter også en vurdering av om de anvendte regnskapsprinsippene er hensiktsmessige og om regnskapsestimatene utarbeidet av ledelsen er rimelige, samt en vurdering av den samlede presentasjonen av særregnskapet.
Etter vår oppfatning er innhentet revisjonsbevis tilstrekkelig og hensiktsmessig som grunnlag for vår konklusjon.
Konklusjon
Etter vår mening er årsregnskapet avgitt i samsvar med lov og forskrifter og gir en dekkende fremstilling av den finansielle stillingen til Stavanger Parkeringsselskap KF per 31. desember 2014, og av resultatet for regnskapsåret som ble avsluttet per denne datoen i samsvar med lov, forskrift og god regnskapsskikk.
Konklusjon om særbudsjett
Basert på vår revisjon av særregnskapet som beskrevet ovenfor, mener vi at de disposisjoner som ligger til grunn for særregnskapet er i samsvar med budsjettvedtak, og at beløpene i særregnskapet stemmer med regulert budsjett.
Konklusjon om årsberetningen
Basert på vår revisjon av særregnskapet som beskrevet ovenfor, mener vi at opplysningene i årsberetningen om særregnskapet er konsistente med særregnskapet og er i samsvar med lov og forskrifter.
Konklusjon om registrering og dokumentasjon
Basert på vår revisjon av særregnskapet som beskrevet ovenfor, og kontrollhandlinger vi har funnet nødvendig i henhold til internasjonal standard for attestasjonsoppdrag (ISAE) 3000 «Attestasjonsoppdrag som ikke er revisjon eller begrenset revisjon av historisk finansiell informasjon», mener vi at ledelsen har oppfylt sin plikt til å sørge for ordentlig og oversiktlig registrering og dokumentasjon av foretakets regnskapsopplysninger i samsvar med lov og god bokføringsskikk i Norge.
Stavanger, 23.3.2015
Rogaland Revisjon IKS
Cicel T. Aarrestad
Revisjonsdirektør/statsautorisert revisor
Denne siden ble sist oppdatert 25. March 2015, 15:41.