Stavanger byggdrift KF ble etablert i 2001 som et kommunalt foretak opprettet i medhold av kommuneloven §11. Foretaket forestår drifts-, vedlikeholds- og renholdstjenester for bygninger tilhørende Stavanger kommune. Foretaket leverer også mat til sykehjem fra eget produksjonskjøkken.
Foretaket står ellers fritt til å drive samme type relaterte tjenester overfor andre offentlige eller private institusjoner også i andre kommuner.
SBD sine oppgaver er definert i dokumentet Eierstrategier – kommunale foretak (KF) av 2010:
SBD er utfører av de eiendomsrettede drifts-, vedlikeholds- og rengjøringstjenestene Stavanger kommune etterspør. Stavanger eiendom (Eiendom) er foretakets største kunde og kommunens bestiller på fagområdene. Det er en tett og utstrakt kontakt på operativt nivå. Samarbeidet er godt. Foretaket driver også kommunens eneste storkjøkken som produserer etter «sous vide» -metoden og leverer til 7 sykehjem med postkjøkken.
Økonomi og årsregnskap 2014 | Budsjett 2014 | Resultat 31.12 | Regnskap - budsjett | Resultat h.i fjor |
---|---|---|---|---|
Salg | 219 198 481 | 226 744 038 | 7 545 557 | 239 826 444 |
Varekost videresalg | -65 580 000 | -73 817 189 | -8 237 189 | -89 265 297 |
Lønn | -120 156 648 | -118 951 267 | 1 205 381 | -111 892 594 |
Dekningsbidrag | 33 461 833 | 33 975 582 | 513 749 | 38 668 553 |
Lønn adm (kun avd 1000 i årsbud)* | -14 945 544 | -14 676 451 | 269 093 | -13 789 078 |
Andre drifts og salgskostnader | -18 268 433 | -15 795 475 | 2 472 958 | -16 813 926 |
Brutto driftsresultat | 247 856 | 3 503 656 | 3 255 800 | 8 065 549 |
Finansinntekter | 1 050 000 | 1 034 449 | -15 551 | 906 673 |
Finanskost. /avs. pensjonsfond** | -1 297 856 | -4 538 111 | -3 240 255 | -4 215 778 |
Regnskapsmessig mindreforbruk | 0 | 0 | 0 | 4 756 444 |
* Lønn adm (drift og miljø) er eksklusiv poster som reguleringspremie/premieavvik, inklusiv NAV adm lønn. Sammenligning med 2013 blir noe feil grunnet AFP er med i 2014 tallene.
** Budsjettet inneholder kr 15 000,- til finanskostnader og kr 1 282 856,- til pensjonsfond.
Virkelig avsetning til pensjonsfond: 4 534 675
Nødvendig avsetning til pensjonsfond for å dekke økning i akkumulert premieavvik: 6 045 861
Foretakets økonomi er stram. Budsjettet utarbeides i tråd med Eierskapsmeldingen etter selvkostprinsippet. Med faste priser, i hovedsak vedtatt av bystyret og som ikke kan reguleres gjennom året, innebærer dette stor grad av usikkerhet.
De siste årene har pensjonsreglene medført inntektsføring av til dels store premieavvik, som til gjengjeld må utgiftsføres over kommende år. Inntektsføring av positive premieavvik fører til kunstig positivt driftsresultat.
Vårt opprinnelige budsjett var basert på kr 225,3 millioner i rene salgsinntekter (nedjustert til 219,2 i oktober). Endelig resultat viser salgsinntekter på kr 226,7 millioner, dvs. 1,4 opp fra opprinnelig budsjett, samtidig ble varekostnad for videresalg kr 3,6 millioner høyere. Inntekten fra egen produksjon ble altså dårligere enn forventet, også på grunn av færre oppdrag fra bestiller. Samtidig har lavere «andre drifts- og salgskostnader» bidratt til at vi ikke fikk større underdekning mot økningen i akkumulert premieavvik.
Foretakets egenkapitalsituasjon er gjennom året blitt forverret. Beregnede pensjonsforpliktelser har økt kraftig. Foretaket overførte fra Disposisjonsfond kr. 1 mill. til eier som følge av dennes anstrengte økonomi. Dette har ytterligere bidratt til egenkapitalens negative utvikling. Egenkapitalen er nå negativ.
Alle våre tre produksjonsavdelinger har stort fokus på økonomi. Følgende oppstilling over rene salgsinntekter indikerer volum for respektive avdelinger. Avdelingsresultat er vist etter avdelingsvis belastning mht. avsetning til pensjonsfond for økning i akkumulert premieavvik. (Underdekning kr. 1.511.186,-.)
Avdelingsregnskap | Drift og vedlikehold Avd. 1100 | Renhold Avd. 1200 | Kjøkken Avd. 1300 | Totalt (R mindre-forbruk) |
---|---|---|---|---|
Salgsinntekt | 121 796 | 82 413 | 22 535 | 226 744 |
Resultat etter faktisk avsetning til pensjonsfond | 306 | −432 | 126 | 0 |
Arbeidsmiljøet i foretaket er godt, med en fin tone mellom ansatte, tillitsvalgte og ledelsen.
Det har vært avholdt 8 møter i Foretakets arbeidsmiljøutvalg med behandling av 44 saker. Blant disse nevnes
Obligatoriske kurs for verneombud er gjennomført.
Avdeling \ År | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Driftservice | 11,6 | 8 | 7 | 8 | 8,2 | 4,9 | 4,5 | 6,4 | 7,7 | 5,9 | 6,49 | ||
Renhold | 13 | 16 | 11 | 14,1 | 12,2 | 12,4 | 12,4 | 11,4 | 12,9 | 12,5 | 10,41 | ||
Kjøkken | 11,8 | 3,6 | 3,5 | 5,4 | 9 | 8,4 | 8,9 | 14,3 | 6,75 | 8,37 | |||
Administrasjon | 3,5 | 4 | 6,6 | 7,9 | 7,3 | 11,1 | 1,3 | 2,4 | 1 | 2,9 | 2,29 | ||
Samlet | 13 | 12,3 | 13 | 9 | 11,9 | 10,5 | 9,8 | 9,3 | 9,3 | 11,9* | 10,65 | 8,76 | 8,56 |
*Ved overgang til nytt datasystem for lønn og personal var det for store deler av året ikke tilgjengelige data for registrert sykefravær. Det er stor usikkerhet knyttet til kriteriedataene.
Foretaket har arbeidet aktivt med tiltak for å redusere sykefraværet gjennom hele året. Det er et vedvarende stort fokus på arbeidet med oppfølging av sykemeldte. Målet for 2014 var satt til 8,5. Foretaket fremholdes som dyktige på dette arbeidet blant kommunenes virksomheter. Det er fremdeles langtidssykefraværet som er utfordringen, dette står for ca 70% av fraværet.
Antall ansatte tilsvarer 255 årsverk. Innen renhold er det klar overvekt av kvinner, og innen drift og vedlikehold flest menn. Det har vist seg vanskelig å rekruttere det underrepresenterte kjønnet til avdelingene, selv om dette er et ønske for Foretaket. Foretaket har en bevisst holdning til dette ved ansettelser.
I foretakets styre er det 2 kvinner av 5 faste medlemmer.
Foretaket har et multikulturelt miljø med ansatte fra nærmere om lag 40 forskjellige nasjonaliteter. Det er ikke blitt rapportert hendelser om diskriminering av ansatte gjennom året.
Foretaket har hatt et styre der 4 av medlemmene er oppnevnt av bystyret og et medlem er valgt av og blant Foretakets fast ansatte. Første varamedlem møter fast som observatør i alle møtene. Styreperioden følger kommunevalgperioden.
Det har i 2014 vært holdt 7 styremøter. Styret har hatt 34 saker til behandling.
Styret får en jevnlig oppdatering på foretakets økonomi, og er fornøyd med rapporteringen. Det anmerkes at eiers valgte system for økonomiforvaltning (FS) er lite hensiktsmessig og må følges opp med tidkrevende, manuelle rutiner.
Stavanger kommune har utarbeidet etisk standard og regelverk for ansatte og folkevalgte. Foretaket har implementert dette regelverket som sitt og tilgjengeliggjort det i en enkel folder. Etikk skal jevnlig stå på agendaen når foretakets ansatte har møter. Det har ikke vært meldt noen varslingssaker.
Foretaket leverer det vesentligste av sin produksjon i egenregi, det vil si til at Stavanger kommune er kjøperen. Eiendom er den klart største enkeltkunden og Levekår ved sykehjemmene er nest størst. Det er et mål for Foretaket å prøve seg mot ny eksterne kunder. En vil her til å begynne med gå forsiktig frem, dels for å vinne kunnskap, dels fordi vårt økonomisystem ikke er egnet til å håndtere mange eksterne kunder. Det vurderes å opprette et eget datterselskap for denne driften.
Organisering av kommunens eiendomsforvaltning har vært bebudet som politisk sak over lengre tid. Uteblitt avgjørelse fører til at også andre prosesser blir satt på vent, som et nytt FDV system, som igjen ville tatt oss videre mht. digitalisering av mange arbeidsprosesser. Foretaket har ikke kunnet gjøre dette på egenhånd grunnet eiers valg av økonomistyringssystem.
Foretaket ligger langt tilbake med digitalisering av driften. Både Drifts- og Renholdsavdelingene ville kunne oppnådd smartere drift ved en digitalisering av rapporterings- og registreringsrutinene. Noe som igjen ville medført en effektivisering av både regnskapsføringen og data for eiendomsinformasjon. Med et tidsmessig økonomisystem ville også identifisering av effektiviseringsmuligheter i produksjonsapparatet kunne bidra til rasjonalisering av driften. I dag er vi i overlatt til tunge manuelle rutiner for å overvåke driften.
Foretaket og Eiendom har nærmest en «åpen bok» ved fakturering. Effektivisering med en time i Foretaket medfører en time mindre fakturert til Eiendom. På denne måten bidrar Foretakets effektivisering med direkte besparelse i Eiendoms regnskap. Ulempen med denne metoden er imidlertid at effektivisering ikke blir synliggjort.
Det er for 2014 foretatt en avsetning til pensjonsfond på kr. 4,5 mill. Avsetningen burde vært kr. 1,5 mill høyere for å dekke hele årets økning i akkumulert premieavvik som var kr. 6 mill.
Styret foreslår flg. disponering av regnskapsmessig mindreforbruk:
Disponering av årsresultatet | |
---|---|
Regnskapsmessig mindreforbruk 2014 | 0 |
Styret sier seg etter forholdene tilfreds med et regnskapsmessig mindreforbruk (årsresultatet) for 2014 på kr. 0,-. Det er da allerede foretatt en avsetning til pensjonsfond med kr. 4,5 mill.
Egenkapitalen er gjennom året blitt betydelig svekket ettersom de beregnede pensjonsforpliktelsene har økt dramatisk. Egenkapitalen er pr. 31.12.2014 negativ med kr. 1,8 mill. Styret anbefaler eier å øke kommunens kapitalinnskudd slik at foretakets egenkapital blir forsvarlig.
Stavanger, 10. mars 2015
Resultatregnskap 2014 | Noter | R-2014 | B-2014 | R-2013 |
---|---|---|---|---|
Driftsinntekter | ||||
Overføringer med krav til motytelse | 2 | 251 571 492 | 224 194 481 | 269 060 575 |
Andre overføringer | 3 | 122 012 | 72 000 | 180 690 |
Sum driftsinntekter | 251 693 504 | 224 266 481 | 269 241 265 | |
Driftsutgifter | ||||
Lønnsutgifter | 1 | 107 479 023 | 107 374 583 | 104 706 250 |
Sosiale utgifter | 1 | 32 144 590 | 32 889 609 | 27 507 331 |
Kjøp av varer og tjenester som inngår i foretakets tjen. prod | 5 | 87 208 372 | 80 879 433 | 102 641 688 |
Kjøp av tjenester som erstatter tjenesteproduksjonen | 6 | 2 427 811 | 2 825 000 | 3 146 814 |
Overføringer | 7 | 19 930 048 | 1 050 000 | 23 173 629 |
Avskrivninger | 8 | 512 364 | 0 | 590 408 |
Sum driftsutgifter | 249 702 207 | 225 018 625 | 261 766 120 | |
Brutto driftsresultat | 1 991 297 | −752 144 | 7 475 144 | |
Finansinntekter | ||||
Renteinntekter og utbytte | 11 | 1 034 450 | 1 050 000 | 906 673 |
Sum eksterne finansinntekter | 1 034 450 | 1 050 000 | 906 673 | |
Finansutgifter | ||||
Renteutgifter | 12 | 3 435 | 15 000 | 1 516 |
Sum eksterne finansutgifter | 3 435 | 15 000 | 1 516 | |
Resultat eksterne finanstransaksjoner | 1 031 014 | 1 035 000 | 905 157 | |
Motpost avskrivninger | 8 | 512 364 | 0 | 590 408 |
Netto driftsresultat | 3 534 675 | 282 856 | 8 970 710 | |
Interne finansieringstransaksjoner | ||||
Bruk av tidligere års mindreforbruk | 4 756 448 | - | - | |
Bruk av disposisjonsfond | 1 000 000 | 1 000 000 | ||
Sum bruk av avsetninger | 5 756 448 | 1 000 000 | 0 | |
Overført til investeringsregnskapet | 24 | - | - | 51 658 |
Avsatt til disposisjonsfond/pensjonsfond | 18,19 | 9 291 123 | 1 282 856 | 4 162 604 |
Sum avsetninger | 9 291 123 | 1 282 856 | 4 214 262 | |
Regnskapsmessig mindreforbruk | 0 | 0 | 4 756 448 |
Investeringsregnskap 2014 | Noter | R-2014 | B-2014 | R-2013 |
---|---|---|---|---|
Investeringer | ||||
Investeringer i anleggsmidler | 8 | 281 751 | 375 000 | 322 868 |
Kjøp av aksjer og andeler | 9 | 628 154 | 540 000 | 536 890 |
Avdrag på lån | ||||
Avsetninger | ||||
Årets finansieringsbehov | 909 905 | 915 000 | 859 758 | |
Finansiert slik | ||||
Inntekter fra salg av anleggsmidler | 8 | 0 | 0 | 93 000 |
Sum ekstern finansiering | 0 | 0 | 93 000 | |
Kompensasjon for merverdiavgift | 24 | 56 350 | 75 000 | |
Overført fra driftsdelen | 24 | 0 | 0 | 51 658 |
Bruk av avsetninger | 18 | 853 555 | 840 000 | 715 099 |
Sum finansiering | 909 905 | 915 000 | 859 758 | |
Udekket/udisponert | 0 | 0 | 0 |
Balanse | Noter | 31.12.2014 | 31.12.2013 |
---|---|---|---|
Eiendeler | |||
Anleggsmidler | |||
Utstyr, maskiner og transportmidler | 8 | 2 781 624 | 3 012 238 |
Langsiktige fordringer egenkapital kommunen | 26 | 20 000 000 | 20 000 000 |
Egenkapitalinnskudd KLP | 9 | 5 718 625 | 5 090 471 |
Pensjonsmidler | 10 | 245 768 048 | 200 075 563 |
Sum anleggsmidler | 274 268 297 | 228 178 272 | |
Omløpsmidler | |||
Kundefordringer | 13 | 24 816 645 | 30 506 754 |
Andre kortsiktige fordringer | 14 | 8 398 760 | 9 393 299 |
Premieavvik | 10 | 22 741 451 | 16 695 590 |
Kasse, bankkonto skattetrekk | 15 | 25 124 766 | 22 052 748 |
Sum omløpsmidler | 81 081 622 | 78 648 391 | |
Sum eiendeler | 355 349 919 | 306 826 663 | |
Egenkapital og gjeld | |||
Egenkapital | |||
Disposisjonsfond | 18 | 21 390 966 | 19 910 773 |
Avsetning pensjon/premieavvik | 19 | 21 230 265 | 15 047 489 |
Ubundne investeringsfond | 20 | 1 391 822 | 1 617 223 |
Regnskapsmessig mindreforbruk | 21 | 0 | 4 756 448 |
Regnskapsmessig merforbruk | |||
Kapitalkonto | 22 | −45 877 090 | −35 177 348 |
Sum egenkapital | −1 864 037 | 6 154 585 | |
Langsiktig gjeld | |||
Pensjonsforpliktelser | 310 954 147 | 255 535 736 | |
Arbeidsgiveravgift av netto forpliktelser | 10 | 9 191 240 | 7 819 884 |
Sum langsiktig gjeld | 320 145 387 | 263 355 620 | |
Kortsiktig gjeld | |||
Leverandørgjeld | 16 | 10 858 189 | 12 257 056 |
Annen kortsiktig gjeld | 17 | 26 210 380 | 25 059 403 |
Sum kortsiktig gjeld | 37 068 569 | 37 316 459 | |
Sum egenkapital og gjeld | 355 349 919 | 306 826 663 |
Stavanger, 10. mars 2015
Stavanger byggdrift er opprettet fra 01.01.2001 som et kommunalt foretak under Stavanger komune. Ved opprettelsen overtok foretaket varige driftsmidler fra kommunen. Disse ble overført til regnskapsmessig kontinuitet.
Regnskapet er satt opp i tråd med forskrift om særbudsjett, særregnskap og årsberetning for kommunale og fylkeskommunale foretak fastsatt av krd. 24.08.2006 med hjemmel i kommuneloven av 25.09.1992 nr. 107 § 46 nr. 8, §48 nr. 6 og §75.
Følgende grunnleggende regnskapsprinsipper er anvendt, jfr. forskriftens §7:
Ansatte, godtgjørelser m.v. | R-2014 | R-2013 |
---|---|---|
Antall årsverk: | 254 | 255 |
Det er i år utbetalt kr 936 104 til daglig leder. Avsetning til pensjonspremie utgjør kr 84 818,- .
Total styregodtgjørelse er kr 245 611,- herav kr 59 211,- til styreleder.
Det er for 2014 utgiftsført kr 138 401,- i revisjonshonorar. Selskapet har ikke lån- og sikkerhetsstillelser.
Overføringer med krav til motytelse | R-2014 | R-2013 |
---|---|---|
Salg til kommunen | 217 093 566 | 231 103 533 |
Salg til foretak | 3 479 922 | 3 584 892 |
Kompensasjon for merverdiavgift | 18 930 048 | 22 777 935 |
Eksterne overføringer | 5 844 686 | 5 959 220 |
Tilretteleggingstilskudd fra NAV | 24 813 | 149 181 |
Andre salgs- og leieinntekter | 6 198 457 | 5 485 814 |
251 571 492 | 269 060 575 | |
Herav nærstående parter | 239 503 536 | 257 466 360 |
Andre overføringer | R-2014 | R-2013 |
---|---|---|
Tilretteleggingstilskudd/seniortiltak fra kommunen | 122 012 | 180 690 |
122 012 | 180 690 | |
Herav nærstående parter | 122 012 | 180 690 |
Det er registrert følgende lønnskostnader de to siste årene inklusiv sosiale utgifter:
Lønnskostnader | R-2014 | R-2013 |
---|---|---|
Lønn ansatte | 107 479 023 | 104 706 250 |
Sosiale utgifter: | ||
Arbeidsgiveravgift | 16 573 160 | 15 571 282 |
Pensjonskostnader | 15 184 483 | 11 574 328 |
Forsikringer | 386 947 | 361 720 |
Sum | 32 144 590 | 27 507 331 |
Sum lønnskostnader | 139 623 613 | 132 213 581 |
Varer og tjenester som inngår i foretakets tjenesteproduksjon | R-2014 | R-2013 |
---|---|---|
Kontorkostnader | 2 395 943 | 2 509 966 |
Annonser/reklame/representasjon | 58 605 | 141 016 |
Kurs/reiser | 462 736 | 487 848 |
Transportutgifter | 5 078 875 | 5 185 841 |
Husleie/avgifter | 1 141 400 | 1 020 833 |
Møbler/inventar/utstyr | 784 003 | 723 655 |
Vedlikehold/materialkjøp | 62 274 139 | 77 484 774 |
Konsulenttjenester | 1 125 254 | 1 490 320 |
Matvarer/varm mat | 13 887 416 | 13 597 435 |
87 208 372 | 102 641 688 |
Dette gjelder varer og tjenester som inngår i/erstatter foretakets tjenesteprodusjon, eksterne leverandører.
Kjøp av tjenester som erstatter tjenesteproduksjonen | R-2014 | R-2013 |
---|---|---|
Kjøp fra kommunen | 1 234 738 | 1 899 363 |
Kjøp fra foretak | 40 821 | 126 575 |
Kjøp fra IKS der kommunen selv er deltaker | 141 949 | 139 996 |
Regnskapstjenester | 1 010 304 | 980 880 |
2 427 811 | 3 146 814 |
Gjelder varer og tjenester som inngår i/ erstatter foretakets tjenesteproduksjon, interne leverandører.
Overføringer | R-2014 | R-2013 |
---|---|---|
Momskompensasjon | 18 930 048 | 22 713 362 |
Tap på krav | 0 | 460 267 |
Overføring til kommunen (480) | 1 000 000 | 0 |
19 930 048 | 23 173 629 |
Sak mellom Stavanger kommune og Skatt Vest vedr. momskompensasjon på boliger er ennå ikke avgjort. Stavanger byggdrift KF har likevel fått postert full kompensasjon i sitt regnskap og det forutsettes at foretaket holdes skadesløst.
Spesifikasjon av varige driftsmidler | R-2014 | R-2013 |
---|---|---|
Anskaffelseskostnad 1/1 | 6 991 279 | 7 481 505 |
Tilgang | 281 750 | 322 864 |
Avgang | −813 090 | |
Akk. avskrivninger 31/12 | −4 491 405 | −3 979 041 |
Bokført verdi 31/12 | 2 781 624 | 3 012 238 |
Årets avskrivning | 512 364 | 590 408 |
Avskrivningssats | 10 % | 10 % |
Egenkapitalinnskudd KLP | R-2014 | R-2013 |
---|---|---|
I.B. | 5 090 471 | 4 553 581 |
Egenkapitaltilskudd KLP. | 628 154 | 536 890 |
U.B. | 5 718 625 | 5 090 471 |
Stavanger byggdrift sitt pensjonsansvar i forhold til den ordinære tariffestede tjenestepensjonsordningen er dekket gjennom pensjonsordning i Kommunal Landspensjonskasse, KLP.
Tjenestepensjonsordningene gir ved full opptjening en alderspensjon som sammen med folketrygdens ytelser utgjør en samlet bruttopensjon på inntil 66% av pensjonsgrunnlaget. Framtidig pensjonsytelse blir beregnet ut fra antall opptjeningsår og lønnsnivået ved pensjonsalder. Ordningen sikrer en brutto uførepensjon på samme nivå som alderspensjon og omfatter i tillegg ektefellepensjon og barnepensjon. De ansatte har også rett til AFP etter bestemte regler. AFP er ikke forsikringsmessig dekket og det er ikke avsatt midler i forsikringsordningene til fremtidige AFP-pensjoner. Som en del av den årlige pensjonsutgiften har selskapet i 2014 hatt utgifter til reguleringspremie med kr 11 934 592,-. i tillegg til dette kommer arbeidsgiveravgift.
Selskapet dekker også dette året utgiftene til reguleringspremie selv. Selskapet har hatt utgifter til AFP med kr 1 460 848 ,-
Årets pensjonskostnader spesifisert | R-2014 | R-2013 |
---|---|---|
Nåverdi av årets pensjonsopptjening | 13 006 443 | 10 792 987 |
Rentekostnad av påløpt pensjonsforpliktelse | 12 170 646 | 10 024 213 |
Forventet avkastning på pensjonsmidlene | −10 688 004 | −9 383 305 |
Netto pensjonskostnad | 14 489 085 | 11 433 895 |
Adm.kostnader | 1 002 276 | 798 551 |
Sum amortisert premieavvik | 1 638 462 | 1 157 856 |
Samlet pensjonskostnad (inkl. adm.) | 17 129 823 | 13 390 302 |
Pensjonsmidler, pensjonsforpliktelser og beregnet akkumulert premieavvik | R-2014 | R-2013 |
---|---|---|
Brutto pensjonsmidler pr. 31.12.2014 | 245 768 048 | 200 075 563 |
Brutto pensjonsforpliktelse pr. 31.12.2014 | 310 954 147 | 255 535 736 |
Netto pensjonsforpliktelser (før aga) | 65 186 099 | 55 460 173 |
Arbeidsgiveravgift av netto forpliktelse | 9 191 240 | 7 819 884 |
Akkumulert premieavvik pr. 31.12.13 | 14 632 421 | 10 984 214 |
Årets premieavvik | 6 937 201 | 4 806 063 |
Sum amortisert premieavvik | −1 638 462 | −1 157 856 |
Akkumulert premieavvik pr. 31.12.14 | 19 931 160 | 14 632 421 |
Arbeidsgiveravgift av premieavvik | 2 810 291 | 2 063 169 |
Sum premieavvik inkl arbeidsgiveravgift | 22 741 451 | 16 695 590 |
Økonomiske forutsetninger 2014 | R-2014 | R-2013 |
---|---|---|
Diskonteringsrente | 4,00 % | 4,00 % |
Forventet lønnsvekst | 2,97 % | 2,87 % |
Forventet G regulering | 2,97 % | 2,87 % |
Forventet avkastning | 4,65 % | 5,00 % |
Årets premieavvik er differansen mellom årets premieinnbetalinger til KLP og netto pensjonskostnad. Hvis pensjons- premien overstiger (er lavere enn) netto pensjonskostnad, skal årets premieavvik inntektsføres (utgiftsføres) og balanseføres mot kortsiktig fordring (gjeld). Virkningen i regnskapet blir dermed at det utgiftsføres et lavere (høyere) beløp enn den faktiske premien, nemlig pensjonskostnaden.
Estimerte størrelser, faktiske størrelser, estimatavvik | R-2014 | R-2013 |
---|---|---|
Faktisk forpliktelse 01.01.2014 | 296 742 364 | 244 906 161 |
Estimert forpliktelse 01.01.2014 | −255 535 736 | −235 675 160 |
Årets estimatavvik forpliktelse | 41 206 628 | 9 231 001 |
Faktiske pensjonsmidler 01.01.2014 | 224 619 064 | 184 639 925 |
Estimerte pensjonsmidler 01.01.2014 | −200 075 563 | −182 737 587 |
Årets estimatavvik pensjonsmidler | 24 543 501 | 1 902 338 |
Det skal foretas ny beregning av de pensjonsforpliktelsene som ble balanseført i foregående regnskap. Ved ny beregning skal oppdaterte grunnlagsdata og årets forutsetninger legges til grunn. Avviket mellom avlagte tall for pensjonsforpliktelser i foregående år og ny beregning kalles årets etimatavvik for pensjonsforpliktelser. Avviket mellom avlagte tall for pensjonsmidlene i foregående år og faktiske pensjonsmidler kalles årets estimatavvik for pensjonsmidlene. Det ble fra 2011 gjort endring i regnskapsforskriften § 13 om regnskapsføring av pensjon i kommuner og fylkeskommuner. Estimatavvik skal balanseføres fullt ut fra og med 2011, herunder tidligere års estimatavvik. Årets premie er redusert med overføring fra premiefond med kr 3 626 641 ,-.
Renteinntekter | R-2014 | R-2013 |
---|---|---|
Renter av bankinnskudd | 1 034 450 | 906 673 |
Renteutgifter | R-2014 | R-2013 |
---|---|---|
Forsinkelsesrenter, andre renteutgifter | 3 435 | 1 516 |
Kundefordringer | R-2014 | R-2013 |
---|---|---|
Kundefordringer Stavanger kommune | 23 419 523 | 29 734 459 |
Kundefordringer foretak | 563 024 | 305 528 |
Eksterne kundefordringer | 1 050 743 | 661 412 |
Avsetning tap | −250 000 | −250 000 |
Kundefordringer for mye utbetalt lønn | 33 355 | 55 355 |
24 816 645 | 30 506 754 | |
Herav nærstående parter: | 23 982 547 | 30 039 987 |
Andre kortsiktige fordringer | R-2014 | R-2013 |
---|---|---|
Depositum Felleskjøpet | 141 359 | 136 689 |
Fordring lønn | −22 988 | −51 181 |
Refusjon syke-/svangerskapspermisjon | 1 043 243 | 739 031 |
Til gode mva komp 6 termin | 3 455 396 | 4 798 572 |
Anordning inntekter | 3 781 750* | 3 770 189 |
8 398 760 | 9 393 299 | |
*Spesifikasjon anordning inntekter: | ||
Inntekter Stavanger kommune | 3 884 466 | 3 910 447 |
Inntekter foretak | 6 420 | 29 960 |
Inntekter private kunder | 8 025 | 3 353 |
Nettoeffekt manuelle anordninger | −117 161 | −173 571 |
3 781 750 | 3 770 189 |
Skyldig forskuddstrekk blir ved hver lønnskjøring overført til egen konto for skattetrekk. Skyldig skattetrekk pr 31.12.2014 utgjør kr 3 752 081,-.
Leverandørgjeld | R-2014 | R-2013 |
---|---|---|
Leverandørgjeld nærstående parter: | ||
Leverandørgjeld Stavanger kommune | 368 786 | 136 481 |
Leverandørgjeld foretak | 18 676 | 37 328 |
Sum | 387 462 | 173 809 |
Ekstern leverandørgjeld: | 10 470 727 | 12 083 247 |
Sum leverandørgjeld | 10 858 189 | 12 257 056 |
Annen kortsiktig gjeld | R-2014 | R-2013 |
---|---|---|
Avsatte feriepenger | 11 531 126 | 11 238 764 |
Skyldig arbeidsgiveravgift | 4 038 304 | 3 394 058 |
Arbeidsgiveravgift av avsatte feriepenger | 1 624 065 | 1 582 842 |
Skyldig skattetrekk | 3 752 081 | 3 592 559 |
Skylding påleggstrekk | 0 | 3 663 |
Diverse kortsiktig gjeld | 0 | 8 000 |
Mva | 161 157 | 162 655 |
Sum anordninger | 4 943 647 | 4 916 861 |
Tilfeldig kortsiktig gjeld | 160 000 | 160 000 |
26 210 380 | 25 059 403 | |
Spesifikasjon anordning utgifter. (se note 14 vedr. manuelle anordninger): | ||
Anordning utgifter Stavanger kommune | −103 207 | 258 598 |
Anordning utgifter kommunale foretak | 2 500 | |
Anordning utgifter eksterne leverandører | 3 719 123 | 3 756 598 |
Anordning lønn | 1 325 231 | 901 665 |
4 943 647 | 4 916 861 |
Disposisjonsfond | R-2014 | R-2013 |
---|---|---|
IB | 19 910 772 | 20 447 663 |
Bruk av disposisjonsfond til kjøp av aksjer | −628 154 | −536 890 |
Bruk av disposisjonsfond til overføring kommunen (480) | −1 000 000 | 0 |
Avsetning | 3 108 347 | 0 |
U.B | 21 390 965 | 19 910 772 |
Avsetning pensjon/premieavvik | R-2014 | R-2013 |
---|---|---|
IB | 15 047 489 | 10 884 885 |
Bruk av pensjon/premieavvik | 0 | 0 |
Avsetning | 6 182 776 | 4 162 604 |
UB | 21 230 265 | 15 047 489 |
Ubundne investeringsfond | R-2014 | R-2013 |
---|---|---|
I.B | 1 617 224 | 1 795 433 |
Avsetning til investeringsfond | ||
Bruk av ubundne investeringsfond | −225 401 | −178 209 |
1 391 823 | 1 617 224 |
Regnskapsmessig mindreforbruk | R-2014 | R-2013 |
---|---|---|
Årets mindreforbruk | 4 756 448 | |
Totalt mindreforbruk til disponering | 0 | 4 756 448 |
Kapitalkonto | R-2014 | R-2013 |
---|---|---|
Debet | ||
IB | 38 189 586 | 35 848 190 |
Nåverdi årets pensj.opptjening | 13 006 443 | 10 792 987 |
Påløpt rentekostnad av pensjonsforpliktelse | 12 170 646 | 10 024 213 |
Amortisert estimatavvik - forpliktelse | 41 206 628 | 9 231 001 |
Utbetalte pensjoner | 10 965 306 | 10 187 625 |
Amortisert estimatavvik | ||
Arbeidsgiveravgift av netto pensjonsforpliktelse | 9 191 240 | 7 819 884 |
Regnskapsmessig avskr. | 512 364 | 590 408 |
Salg 2014 | 25 304 | |
Sum debet | 125 242 213 | 84 519 612 |
Kredit | ||
IB | 3 012 238 | 3 305 086 |
Utbetalte pensjoner | 10 965 306 | 10 187 625 |
Forventet avkastning på pensjonsmidlene | 10 688 004 | 9 383 305 |
Premieinnbetaling ekskl. adm. kostnader | 21 426 286 | 16 239 958 |
Egenkapitaltilskudd 31.12.14 | 628 154 | 536 890 |
Amortisert estimatavvik | 24 543 501 | 1 902 338 |
Anskaffet 2014 | 281 750 | 322 864 |
Tilbakeført arb.giv.avgift | 7 819 884 | 7 464 198 |
UB | 45 877 090 | 35 177 348 |
Sum kredit | 125 242 213 | 84 519 612 |
Endring i arbeidskapital | R-2014 | R-2013 | Endring |
---|---|---|---|
Balanseregnskapet: | |||
Omløpsmidler | 81 081 622 | 78 648 391 | 2 433 230 |
Kortsiktig gjeld | 37 068 569 | 37 316 459 | 247 890 |
Arbeidskapital | 44 013 053 | 41 331 933 | 2 681 120 |
Anskaffelse av midler: | |||
Drifts- og investeringsregnskapet: | |||
Inntekter driftsdel | 251 693 504 | ||
Inntekter investeringsdel | 56 350 | ||
Innbetalinger ved eksterne finanstransaksjoner | 1 034 450 | ||
Sum anskaffelse av midler | 252 784 304 | 0 | 252 784 304 |
Anvendelse av midler: | |||
Utgifter driftsdel | 249 189 843 | ||
Utgifter investeringsdel | 281 751 | ||
Utbetaling ved eksterne finanstransaksjoner | 631 589 | ||
Sum anvendelse av midler | 250 103 184 | 0 | 250 103 184 |
Anskaffelse - anvendelse av midler | 2 681 120 |
F.o.m. 2014 skal merverdiavgift vedr. anleggsmidler føres som inntekt direkte i investeringsregnskapet. Sum mva-kompensasjon mottatt vedr anleggsmidler i 2014 er kr 56 350.
Varelageret for avdeling kjøkken balanseføres ikke. Opptelling nærmest mulig 31.12.2014 viste imidlertid en totalverdi på kr 687 733 når ferdige middagsporsjoner verdsettes til 70% av salgsverdi . Tilsvarende tall per 31.12.2013 var kr 543 177 (avvik mot 2013).
Informasjon vedr. langsiktige fordringer egenkapital kommunen: På grunn endret amortiseringstid for estimatavvikforpliktelse fra 15 til 1 år var foretakets egenkapital negativ per 31.12.2011. For å bøte på dette vedtok bystyret i sak 41/12 å styrke egenkapitalen med kr 20 000 000, som ble postert som økning på Stavanger byggdrift sin kapitalkonto i 2012. Føringen ble gjort i hht. KRS nr 10 som ren balanseføring, og hadde ingen resultateffekt.
Til Bystyret
Vi har revidert særregnskapet for Stavanger Byggdrift KF, som viser et netto driftsresultat på kr 3 534 675 og et regnskapsmessig mindreforbruk på kr 0. Særregnskapet består av balanse per 31. desember 2014, driftsregnskap, investeringsregnskap og økonomiske oversikter for regnskapsåret avsluttet per denne datoen, og en beskrivelse av vesentlige anvendte regnskapsprinsipper og andre noteopplysninger.
Styret og daglig leders ansvar for årsregnskapet
Styret og daglig leder er ansvarlig for å utarbeide særregnskapet og for at det gir en dekkende fremstilling i samsvar med lov, forskrift og god kommunal regnskapsskikk, og for slik intern kontroll som styret og daglig leder finner nødvendig for å muliggjøre utarbeidelsen av et særregnskap som ikke inneholder vesentlig feilinformasjon, verken som følge av misligheter eller feil.
Revisors oppgaver og plikter
Vår oppgave er å gi uttrykk for en mening om dette særregnskapet på bakgrunn av vår revisjon. Vi har gjennomført revisjonen i samsvar med lov, forskrift og god kommunal revisjonsskikk i Norge, herunder International Standards on Auditing. Revisjonsstandardene krever at vi etterlever etiske krav og planlegger og gjennomfører revisjonen for å oppnå betryggende sikkerhet for at årsregnskapet ikke inneholder vesentlig feilinformasjon.
En revisjon innebærer utførelse av handlinger for å innhente revisjonsbevis for beløpene og opplysningene i årsregnskapet. De valgte handlingene avhenger av revisors skjønn, herunder vurderingen av risikoene for at særregnskapet inneholder vesentlig feilinformasjon, enten det skyldes misligheter eller feil. Ved en slik risikovurdering tar revisor hensyn til den interne kontrollen som er relevant for foretakets utarbeidelse av et særregnskap som gir en dekkende fremstilling. Formålet er å utforme revisjonshandlinger som er hensiktsmessige etter omstendighetene, men ikke for å gi uttrykk for en mening om effektiviteten av foretakets interne kontroll. En revisjon omfatter også en vurdering av om de anvendte regnskapsprinsippene er hensiktsmessige og om regnskapsestimatene utarbeidet av ledelsen er rimelige, samt en vurdering av den samlede presentasjonen av særregnskapet.
Etter vår oppfatning er innhentet revisjonsbevis tilstrekkelig og hensiktsmessig som grunnlag for vår konklusjon.
Konklusjon
Etter vår mening er årsregnskapet avgitt i samsvar med lov og forskrifter og gir en dekkende fremstilling av den finansielle stillingen til Stavanger Byggdrift KF per 31. desember 2014, og av resultatet for regnskapsåret som ble avsluttet per denne datoen i samsvar med lov, forskrift og god kommunal regnskapsskikk.
Presisering
Endring i årets aktuarielle forutsetninger har medført en dramatisk økning i årets pensjonsforpliktelse pr 31.12.2014. Dette medfører at egenkapitalen per 31.12.2014 er negativ med kr 1 864 037. Dette forholdet har ingen betydning for vår konklusjon om regnskapet.
Konklusjon om særbudsjett
Basert på vår revisjon av særregnskapet som beskrevet ovenfor, mener vi at de disposisjoner som ligger til grunn for særregnskapet er i samsvar med budsjettvedtak, og at beløpene i særregnskapet stemmer med regulert budsjett.
Konklusjon om årsberetningen
Basert på vår revisjon av særregnskapet som beskrevet ovenfor, mener vi at opplysningene i årsberetningen om særregnskapet er konsistente med særregnskapet og er i samsvar med lov og forskrifter.
Konklusjon om registrering og dokumentasjon
Basert på vår revisjon av særregnskapet som beskrevet ovenfor, og kontrollhandlinger vi har funnet nødvendig i henhold til internasjonal standard for attestasjonsoppdrag (ISAE) 3000 «Attestasjonsoppdrag som ikke er revisjon eller begrenset revisjon av historisk finansiell informasjon», mener vi at ledelsen har oppfylt sin plikt til å sørge for ordentlig og oversiktlig registrering og dokumentasjon av foretakets regnskapsopplysninger i samsvar med lov og god bokføringsskikk i Norge.
Stavanger, 10.03.2015
Rogaland Revisjon IKS
Cicel T. Aarrestad
Revisjonsdirektør/statsautorisert revisor
Denne siden ble sist oppdatert 8. April 2015, 12:11.