Det interkommunale samarbeidet om beredskap mot akutt forurensning (IUA) omfatter 18 kommunene i Sør-Rogaland.
Interkommunalt Utvalg mot Akutt forurensning (IUA) i Sør-Rogaland avholder årsmøte onsdag 8.4.2015. Den politiske styringen utøves gjennom årsmøte hvor en representant fra hver av kommunene deltar.
Årsmøte behandler følgende saker:
Kommunenes myndighet etter § 47 i forurensingsloven er delegert til IUA, som har hatt følgende sammensetning i 2014:
I tillegg kan representanter fra delta:
Øvelse Rogaland – Samhandlingsøvelse IUA Sør-Rogaland og NOFO
Den 1.april og 2. april ble det gjennomført en øvelse sammen med NOFO.
Den 1. april ble det gjennomført en stabsøvelse hvor hensikten med øvelsen var å trene samhandling mellom IUA og NOFO.
Til denne delen av øvelsen ble det satt en fullverdig ELS stab i IUA i henhold til beredskapsplanen.
Øvelsen hadde følgende overordnede målsettinger:
IUA hadde følgende delmål for øvelsen:
I forbindelse med registrering og prioritering av strandområder fikk IUA Sør-Rogaland gjennom NOFO hjelp til å gjennomføre en befaring i strandsonen. Befaringen ble gjennomført av Akvaplan Niva AS som driver rådgivning og forskning innen miljø og akvakultur samt de som er utpekt som strandrense koordinatorer i IUA. Rapporten etter denne befaringen gav oss nyttige innspill innen dette området.
Øvelsen ble tilfredsstillende gjennomført i henhold til planen. Aksjonsledelse og øvrig deltakere i stab etablerte og gav respons til motspillere i NOFO på de utfordringene som øvelsens spill gav IUA Sør-Rogaland. Tilbakemeldinger etter øvelsen fra NOFO og utsendinger fra deres spesialteam som var observatører under øvelsen var gode.
Den 2. april vardet etablert en praktisk øvelse i Mekjarvik hvor mannskaper tilknyttet den maritime tjenesten i brannvesenet gjennomførte en ringøvelse med fokus på bruk, informasjon og opplæring innen strandrensing. Under denne dagen fikk vi også mange gode innspill fra deltakere fra NOFO’s spesialteam som har ulike praktiske roller under en oljevernaksjon.
Totalt 50 personer fra flere medlemskommuner, brannvesenet og våre samarbeidspartnere var deltakere på denne lærerike dagen.
Andre oppgaver tillagt IUA er blitt ivaretatt av et utvidet arbeidsutvalg (AU-IUA), som har bestått av følgende fire medlemmer:
I tillegg Ole Usken og sekretærene Geir Nilsen og Sven Kåre Hagevik møtt i AU-IUA.
AU-IUA har på avholdte møter i løpet av året diskutert og behandler følgende saker:
Styret mener regnskapet gir et rettvisende bilde av drift og den finansielle stilling og legger fortsatt drift til grunn. IUA har positiv egenkapital pr 31.12.2014.
Etter IUA’s (styrets) oppfatning gir fremlagt resultatregnskap og balanse utfyllende informasjon om driften og stillingen.
Det har heller ikke inntrådt forhold etter regnskapsåret som har betydning ved vurdering av det interkommunale samarbeidet.
IUA’s regnskap for 2014 viser et forbruk på kr 1 690 408. og en inntekt på kr 2 943 631.-.
Brutto viser driftsresultat et overskudd på kr 1 291 791.-.
IUA’s styre foreslår at overskuddet settes av til fri egenkapital (fond). Dette for å kunne dekke uforutsette utgifter ved aksjoner eller nødvendig akutt utstyrsutskiftning.
Arbeidsutvalget anbefaler at deler av akkumulert overskudd benyttes til opplæring generelt og nødvendige investeringer i forbindelse med beredskapen for Jærstrendene. Dette er en målrettet oppsparing til nødvendig investering uten å be kommunene om mer penger til dette prosjektet.
Arbeidsutvalget må ved disponering av disse midlene ta hensyn til fremtidige avskrivninger på allerede foretatte investeringer.
Det interkommunale samarbeidet (IUA) har ingen fast ansatte. Utvalget disponerer mannskaper fra medlemskommunene ved innsatser. Det har ikke vært registrert skader eller ulykker under innsatser og øvelser i 2014.
Utvalget driver ikke virksomhet som forurenser det ytre miljø. Utvalget administrerer på vegne av medlemskommunene beredskap mot akutt forurensning i Sør-Rogaland.
Utvalget har ingen fast ansatte. Utvalget er sammensatt av fagpersonell valgt av medlemskommunene. Utvalget er også aksjonsledelse ved innsatser.
Vi hadde i 2014 58 registrerte oppdrag i IUA. Av disse vil vi nevne følgende:
Dato | Hendelse | Kommune |
---|---|---|
07.jan. | Lekkasje salpetersyre, også på person | Sandnes |
13.jan. | Brudd på hydraulikkslange, 50 liter olje lekket ut | Stavanger |
03.feb. | 100 liter diesel lekket fra tank | Stavanger |
18.feb. | Brudd på hydraulikkslange 50 til 100 liter i sjøen | Sola |
26.feb. | Lekkasje fra 1000 liter tank med sprit | Sandnes |
05.mar. | Overløp på oljeutskiller | Time |
30.mar. | 200 m3 naturgjødsel lekket ut | Time |
23.apr. | Oljelekkasje fra lastebil | Sandnes |
26.apr. | Diesel lekkasje fra lastebil | Klepp |
02.mai | Lite utslipp fra stand by skip | Sola |
02.mai | Oljesøl på vei | Randaberg |
04.jun. | Ca 50 liter olje lekket på 400 meter vei | Sandnes |
02.jul. | Overfylling av fartøy ca 50 til 100 liter | Stavanger |
15.jul. | Beredskap ved snuing av sunket fartøy | Finnøy |
01.sep. | 500 liter diesel lekket ut i terreng | Sandnes |
08.sep. | 200 liters fat med spillolje lekker | Sola |
15.sep. | 10 liter diesel lekket ut til grunn og bekk | Sandnes |
22.sep. | Lekkasje fra oljefat som falt under heising | Stavanger |
07.okt. | 150 til 200 liter olje på veien | Sandnes |
23.okt. | 40 til 50 liter spillolje lekket ut | Sola |
04.des. | Diesel lekkasje fra båt | Stavanger |
IUA har i løpet av 2014 har følgende deltakere på ekstern kursaktivitet:
KLA kurs (skadestedsleder)
Deltaker fra IUA Sør-Rogaland Rune Einar Håland og Tormod Mehus.
Regnskapet for IUA Sør-Rogaland vil alltid på grunn av sin driftsform med aksjoner og tilskudd avvike fra oppsatt budsjett. Driftsåret 2014 har vært et driftsår med en del aksjoner fakturert til skadevolder. Dette medfører blant annet et betydelig avvik i forhold til budsjettet på sum driftsinntekter.
IUA’s regnskap for 2014 er ført av Stavanger kommune ved SK Regnskap..
IUA’s regnskap for 2014 viser et forbruk på kr 1 690 408. og en inntekt på kr 2 943 631.-.
Brutto viser driftsresultat et overskudd på kr 1 291 791.-.
Overskuddet settes av til fri egenkapital (fond).
Arbeidsutvalget har på bakgrunn av tidligere årsmøte vedtak finansiert en krokløftbil med midler fra tidligere års akkumulerte overskudd. ( Note 2 )
Arbeidsutvalget anbefaler at deler av akkumulert overskudd benyttes til opplæring generelt og nødvendige investeringer i forbindelse med beredskapen for Jærstrendene. Dette er en målrettet oppsparing til nødvendig investering uten å be kommunene om mer penger til dette prosjektet.
Arbeidsutvalget må ved disponering av disse midlene ta hensyn til fremtidige avskrivninger på allerede foretatte investeringer.
Regnskapet blir revidert av Rogaland Revisjon IKS.
Resultatregnskap 2014 | R-2014 | B-2014 | R-2013 |
---|---|---|---|
Driftsinntekter | |||
Overføring fra kommunen | 1 666 550 | 1 666 550 | 1 333 240 |
Overføring fra andre | 346 900 | 320 000 | 336 820 |
Avgiftsfritt salg | 735 994 | 521 829 | |
Avgiftspliktig salg | 9 460 | 336 226 | |
MVA-kompensasjon | 184 728 | 240 000 | 243 303 |
Sum driftsinntekter | 2 943 631 | 2 226 550 | 2 771 418 |
Driftsutgifter | |||
Timelønn | 409 152 | 290 000 | 364 632 |
Sosiale utgifter | 57 690 | 50 000 | 51 413 |
Anordnet lønn | - | ||
Ekstern leie eiendom | 30 000 | 45 129 | |
Kommunikasjonsutstyr | 40 000 | 18 297 | |
Vedlikehold utstyr | - | ||
Driftsutgifter bygg/utstyr | 579 408 | 460 000 | 741 369 |
Driftsmateriale, verneutstyr mv. | 294 021 | 400 000 | 717 461 |
Telefon, porto og bank | - | ||
Godtgjørelse, velferd, kurs | 94 469 | 100 000 | 36 232 |
Innleide transporttjenester | 11 753 | 135 000 | 7 973 |
Kjøpte tjenester | 375 | ||
Avsetning tap på krav | 59 186 | 40 481 | |
Overføring mva-komp til kommunen | |||
Mva-kompensasjon | 184 728 | 240 000 | 243 303 |
Avskrivninger | |||
Sum driftsutgifter | 1 690 408 | 1 745 000 | 2 266 665 |
Brutto driftsresultat | 1 253 223 | 481 550 | 504 753 |
Finansposter | |||
Renteinntekter | 38 568 | 53 401 | |
Renteutgifter | |||
Sum finansposter | 38 568 | - | 53 401 |
Motpost avskrivninger | |||
Netto driftsresultat | 1 291 791 | 481 550 | 558 154 |
Årsresultat | 1 291 791 | 558 154 | |
Disponering | |||
Overskudd overført til egenkapital | 1 291 791 | 558 154 | |
Sum disponering | 1 291 791 | - | 558 154 |
Investeringsregnskap 2014 | R-2014 | R-2013 |
---|---|---|
Investeringer | ||
Investeringer i anleggsmidler | 3 436 538 | - |
Årets finansieringsbehov | 3 436 538 | - |
Finansiert slik | ||
Kompensasjon for merverdiavgift | 687 308 | - |
Bruk av akkumulert overskudd | 2 749 230 | |
Sum finansiering | 3 436 538 | - |
Udekket/udisponert | - | - |
Balanse 2014 | Noter | 2014 | 2013 |
---|---|---|---|
Eiendeler | |||
Anleggsmidler | |||
Utstyr, maskiner og transportmidler | 1 | 3 436 538 | |
Sum anleggsmidler | 3 436 538 | - | |
Omløpsmidler | |||
Andre fordringer | 38 568 | 53 401 | |
Kundefordringer | 86 201 | ||
Mellomregning Stavanger Kommune | 2 372 393 | 3 713 399 | |
Sum omløpsmidler | 2 410 960 | 3 853 001 | |
Sum eiendeler | 5 847 498 | 3 853 001 | |
Egenkapital og gjeld | |||
Egenkapital | |||
Fond | 891 650 | 891 650 | |
Akkumulert overskudd | 2 | 1 390 423 | 2 847 862 |
Kapitalkonto | 3 | 3 436 538 | |
Sum egenkapital | 5 718 611 | 3 739 512 | |
Kortsiktig gjeld | |||
Skyldig arbeidsgiveravgift, feriepenger og skattetrekk | 4 | 128 887 | 113 489 |
Sum kortsiktig gjeld | 128 887 | 113 489 | |
Sum egenkapital og gjeld | 5 847 498 | 3 853 001 |
Spesifikasjon av varige driftsmidler | R-2014 |
---|---|
Anskaffelseskostnad 1/1 | 0 |
Tilgang | 3 436 538 |
Avgang | |
Akk. Avskrivninger 31/12 | |
Bokført verdi 31/12 | 3 436 538 |
Årets avskrivning | |
Avskrivningssats | 10 % |
Akkumulert overskudd | R-2014 |
---|---|
Akkumulert overskudd pr 1.1.2014 | 2 847 862 |
Finansiering av krokbil | −2 749 230 |
Overskudd 2014 | 1 291 791 |
Akkumulert overskudd pr 31.12.2014 | 1 390 423 |
Kapitalkonto | R-2014 |
---|---|
IB | 0 |
Anskaffet 2014 | 3 436 537 |
UB | 3 436 537 |
Skyldig arbeidsgiveravgift, feriepenger og skattetrekk | R-2014 |
---|---|
Skyldig arbeidsgiveravgift | 55 690 |
Avsatte feriepenger | 16 088 |
Skyldig skattetrekk | 55 109 |
126 887 |
Skyldig skattetrekk blir ved hver lønnskjøring overført til engen konto
Til Bystyret
Vi har revidert årsregnskapet for IUA SØR-ROGALAND, som består av balanse per 31. desember 2014, drifts- og investeringsregnskap som viser et årsresultat på kr. 1 291 791.
Styret og daglig leders ansvar for årsregnskapet
Styret og daglig leder er ansvarlig for å utarbeide årsregnskapet og for at det gir en dekkende fremstilling i samsvar med kommuneloven med tilhørende regnskapsbestemmelser i forskrift om årsbudsjett, årsregnskap og årsberetning for interkommunale selskaper [1] og god kommunal regnskapsskikk, og for slik intern kontroll som styret og daglig leder finner nødvendig for å muliggjøre utarbeidelsen av et årsregnskap som ikke inneholder vesentlig feilinformasjon, verken som følge av misligheter eller feil.
Revisors oppgaver og plikter
Vår oppgave er å gi uttrykk for en mening om dette årsregnskapet på bakgrunn av vår revisjon. Vi har gjennomført revisjonen i samsvar med lov, forskrift og god kommunal revisjonsskikk i Norge, herunder International Standards on Auditing. Revisjonsstandardene krever at vi etterlever etiske krav og planlegger og gjennomfører revisjonen for å oppnå betryggende sikkerhet for at årsregnskapet ikke inneholder vesentlig feilinformasjon.
En revisjon innebærer utførelse av handlinger for å innhente revisjonsbevis for beløpene og opplysningene i årsregnskapet. De valgte handlingene avhenger av revisors skjønn, herunder vurderingen av risikoene for at årsregnskapet inneholder vesentlig feilinformasjon, enten det skyldes misligheter eller feil. Ved en slik risikovurdering tar revisor hensyn til den interne kontrollen som er relevant for samarbeidets utarbeidelse av et årsregnskap som gir en dekkende fremstilling. Formålet er å utforme revisjonshandlinger som er hensiktsmessige etter omstendighetene, men ikke for å gi uttrykk for en mening om effektiviteten av samarbeidets interne kontroll. En revisjon omfatter også en vurdering av om de anvendte regnskapsprinsippene er hensiktsmessige og om regnskapsestimatene utarbeidet av ledelsen er rimelige, samt en vurdering av den samlede presentasjonen av årsregnskapet.
Etter vår oppfatning er innhentet revisjonsbevis tilstrekkelig og hensiktsmessig som grunnlag for vår konklusjon.
Konklusjon
Etter vår mening er årsregnskapet avgitt i samsvar med lov og forskrifter og gir en dekkende fremstilling av den finansielle stillingen til IUA SØR-ROGALAND interkommunalt samarbeid per 31. desember 2014, og av resultatet for regnskapsåret som ble avsluttet per denne datoen i samsvar kommuneloven med tilhørende regnskapsbestemmelser i forskrift om årsbudsjett, årsregnskap og årsberetning for interkommunale selskaper og god kommunal regnskapsskikk.
Konklusjon om budsjett
Basert på vår revisjon av årsregnskapet som beskrevet ovenfor, mener vi at de disposisjoner som ligger til grunn for regnskapet er i samsvar med budsjettvedtak, og at beløpene i årsregnskapet stemmer med regulert budsjett.
Konklusjon om årsberetningen
Basert på vår revisjon av årsregnskapet som beskrevet ovenfor, mener vi at opplysningene i årsberetningen om årsregnskapet, forutsetningen om fortsatt drift (og forslaget til anvendelse av overskuddet/dekning av tap) er konsistente med årsregnskapet og er i samsvar med lov og forskrifter.
Konklusjon om registrering og dokumentasjon
Basert på vår revisjon av årsregnskapet som beskrevet ovenfor, og kontrollhandlinger vi har funnet nødvendig i henhold til internasjonal standard for attestasjonsoppdrag (ISAE)3000 «Attestasjonsoppdrag som ikke er revisjon eller begrenset revisjon av historisk finansiell informasjon», mener vi at ledelsen har oppfylt sin plikt til å sørge for ordentlig og oversiktlig registrering og dokumentasjon av selskapets regnskapsopplysninger i samsvar med lov og god bokføringsskikk i Norge.
Stavanger 4.3.2015
Rogaland Revisjon IKS
Cicel T. Aarrestad
Revisjonsdirektør/statsautorisert revisor
Denne siden ble sist oppdatert 8. April 2015, 12:12.