Stavanger natur- og idrettsservice KF ble opprettet 1. januar 2006.
Foretakets formål er å være kommunens produsent av tjenester for drift og vedlikehold av idrettsanlegg, idrettshaller, turstier, badeplasser, lekeplasser, nærmiljøanlegg og skjøtsel av naturområder, kulturlandskap og parker. Veivedlikehold innebærer drift og vedlikehold av kommunens veinett og torgplasser med et spesielt fokus på sentrum.
Foretaket skal sikre Stavanger kommune tilgang på tjenester med høy kvalitet og lav risiko. En rendyrking av driftsmiljøet vil kunne legge et godt grunnlag for å møte fremtidige kompetanse- og markedsmessige utfordringer, herunder kommunens krav til tjenestekvalitet og effektivitet.
Foretaket skal fritt kunne konkurrere om oppdrag i markedet innen foretakets formål, dersom dette ikke får negative konsekvenser for foretakets primærtjenester overfor kommunen.
Tjenesteproduksjonen skal ha en klar miljøprofil og være kostnadseffektiv, nyskapende, fleksibel og tilpasningsdyktig.
Park har ansvar for grønt miljø rundt offentlige og private uteområder, parker, beplantning av kommunale bed, badestrender og friområder. Avdelingen er organisert i 2 by-områder. Barns uterom leverer tjenester innen etablering, rehabilitering og vedlikehold av lekeplasser og barnehager tillegg til bygg avdeling.
Bad og idrett har ansvar for drift, vedlikehold og tilsyn av kommunens svømmehaller, idrettshaller samt utendørs idrettsanlegg.
Vei og anlegg har ansvar for drift og vedlikehold av trafikkarealer dvs. veibevaring, renhold i sentrum, trafikksikkerhet, god fremkommelighet, miljø og service. Anlegg har ansvar for opparbeidelse av grøntanlegg, lekeplasser og turstier, og opparbeidelse og vedlikehold av private hager og anlegg.
”Vi jobber for livet”
Visjonen henspiller til foretakets formål å bidra til å gi Stavanger kommunes befolkning gode livsopplevelser ved:
Stavanger bystyre er foretakets øverste myndighet (eierorgan). Bystyret er således direkte overordnet styret i et kommunalt foretak og utgjør foretakets generalforsamling. Bystyret fastsetter rammene for styrets myndighet og foretakenes virksomhet gjennom vedtektene.
Bystyret oppnevner 4 medlemmer med varamedlemmer, samt styrets leder og nestleder. Valgperioden er 4 år og følger kommunevalgperioden. Styremøtene holdes for åpne dører. 1 medlem med varamedlem velges blant de fast ansatte.
Stavanger kommune ivaretar en rekke roller overfor de kommunale foretakene. Kommunen er bl.a. bestiller, myndighetsutøver og eier av foretakene. Det er således hensiktsmessig å rendyrke og ansvarliggjøre eierrollen overfor foretakene. Stavanger kommune har derfor utarbeidet eierstrategi for Stavanger natur- og idrettsservice KF jfr vedtak i bystyret den 20. september 2010 i sak 86/10 – ”Forslag til eierstrategier for kommunale foretak (KF)”. Dette arbeides det tett med mellom administrasjonen i Stavanger natur- og idrettsservice KF og ledelsen i hhv avdeling Park og vei og Idrettsavdelingen i Stavanger kommune. Andre områder i kommunen kan der mulig og formålstjenlig benytte leveranser fra Stavanger natur- og idrettsservice KF. Vann- og avløpsetaten og Stavanger eiendom er gode eksempler på det.
Daglig leder har vært ansatt i hele 2014. Det er i løpet av året foretatt noen driftsmessige endringer i administrasjonen, men ledelsen preges fortsatt av stor faglig kompetanse, stabilitet og god ansiennitet innen alle ansvarsområder. Som et ledd i budsjettkuttene i Stavanger kommune ble inntektene til foretaket redusert med ca 10 mill for 2015. Av den grunn ble 40 % stilling redusert i staben og oppgavene fordelt på øvrige i administrasjonen.
Det er i 2014 lagt ytterligere vekt på samarbeid og koordinering på tvers av avdelinger internt i foretaket. Ledelse og mellomledere har i 2014 gjennom to større samlinger fastsatt felles virkemidler for å nå fremtidige mål i henhold til formål og visjon. Et av delmålene med arbeidet er å utnytte alle ressurser mellom avdelingene i større grad enn tidligere samtidig som foretaket avklarer forventninger fra bestiller for å kunne levere rett kvalitet til rett tid.
Hittil har arbeidet resultert i større utnyttelsesgrad av de menneskelige ressurser som foretaket besitter, samt også bedre utnyttelse av maskiner og utstyr. Arbeidet er ytterligere styrket gjennom kontraktsmøter og driftsmøter med våre oppdragsgivere som har en forventning til leveransene gjennom rammeavtaler og ekstrabestillinger. Dette viktige arbeidet fortsetter i 2015.
På grunn av reduserte skatteinntekter til Stavanger kommune i forhold til budsjett valgte eier å ta ut 1 mill i utbytte fra foretakets resultat i 2013. Samme sum ble da utgiftsført og påførte dermed foretaket en ekstrakostnad for 2014 ift budsjett for samme året. Samtidig ble foretaket gjort oppmerksomme på at det ville komme kutt i budsjetter for alle avdelinger i foretaket henholdsvis park, vei og anlegg og idrett. Reelle kutt i 2014 var relativt små sammenlignet med de som skulle realiseres for 2015. I perioden fra september og frem til jul arbeidet administrasjonen og driftsledelsen i foretaket tett med våre bestillere for å løse oppgaven med å redusere tjenestene med ca 5 mill for hver av budsjettene. I tillegg ble det informert fortløpende internt i foretaket overfor ledergrupper, tillitsapparatet og allmannamøter. Like før jul ble arbeidet ferdigstilt i samråd med Idrettsavdelingen og Park og vei og det var bred enighet om å kommunisere ut de konsekvenser som kuttene ville medføre i praksis.
Konkurranseutsetting av Tasta bydel ble besluttet oppstart 01. november 2014, men konkurransen ble på grunn av liten interesse fra det private avlyst da det ikke ville bli en reell benchmarkingsmulighet. Situasjonen hadde dermed liten betydning for foretaket som til tross for vedtaket i bystyret om ikke å utføre arbeidet i bydelen valgte i samråd med Park og vei å fortsette arbeidet fra og med januar 2015.
Det har også kommet forespørsel om det er mulig å sette ut svømmehaller til drifting av lokale svømmeklubber. Dette har ført til spekulasjoner om foretaket vil miste portefølje, noe som vil være lite gunstig. Denne saken vil bli ytterligere fulgt opp i 2015.
Det bør også fremheves de resultater som er oppnådd innen HMS arbeidet. Sykefraværet har gått ytterligere ned og endte i 2014 på 4,8 %. I tillegg har foretaket lykkes med fokus på registreringer av avvik og dette arbeidet fremstår nå mer representativt for driften enn tidligere. Det gode arbeidet med å registrere og følge opp avvik fortsetter i 2015.
I foretakets formål står det blant annet beskrevet at NIS skal ha en klar miljøprofil og være nyskapende. I godt samarbeid med bestiller har NIS i 2014 sett på nye områder for å få til en sprøytemiddelfri kommune. Etter nøye vurderinger og blant annet befaring til København kommune er det nå startet opp et prosjekt med ugressbekjempelse med varmt vann/damp. Det ble investert i utstyr fra Heatweed, som er kommet i bruk. Det virker på kort sikt ut som et opplegg som fungerer bra, og foretaket vil fortsette bruken av dette for å se på virkningen på lang sikt. Det er viktig for både Stavanger kommune og Stavanger Natur- og idrettsservice KF å stå frem som et godt forbilde innenfor miljøvennlig drift av grøntarealer, og vi er derfor meget glade for å kunne kutte all bruk av sprøytemidler.
Det er også utarbeidet og utprøvd en ny type maskin for skiveslått, noe som gjør at en kan klippe og fjerne gress i utmark på en helt ny måte, med lette maskiner. Dette har tidligere vært gjort med større maskiner som ødelegger og kjører ned bakken, og skaper sår i landskapet. Denne maskinen har vært i bruk i sesongen, og alle rapporter tyder på at den har vært en suksess, både med tanke på økonomi og resultat.
Den vedtatte arbeidsgiverstrategien til Stavanger kommune, med «Etiske standard for ansatte» ligger også til grunn for foretakets arbeid.
Styret består av 2 kvinner og 3 menn, styreleder er mann ved utgangen av 2014. Ansattes representant var mann i 2014.
Daglig leder av foretaket er mann. Det er 2 kvinner i ledergruppen. Blant foretakets arbeidsledere er det 3 kvinner og 16 menn.
Foretaket har en kjønnsfordeling blant ansatte med ca. 30 % kvinner og 70 % menn.
En kvinne og to menn er verneombud, herav mannlig hovedverneombud. Hovedtillitsvalgt er mann.
Foretaket etterlever IA avtalen og er opptatt av sitt samfunnsansvar når det gjelder ivaretakelse av mennesker som lett kan falle utenfor arbeidslivet. Vi har også i 2014 hatt som målsetting å tilby arbeidstrening til ca 10 personer i samarbeid med NAV og andre instanser.
Foretaket har eget Arbeidsmiljøutvalg (AMU), som er sammensatt av tre representanter fra arbeidsgiver og tre representanter fra arbeidstakerne. Arbeidstakerne har hatt ledervervet i 2014. Fra kommunens HMS-avdeling møter faglig rådgiver som observatør. Det var 5 AMU-møter i 2014.
I løpet av året har det vært rapportert 84 HMS-avvik. Det er en stor økning fra 2013 hvor vi hadde 23 avvik. Noe av årsaken til økningen kan være at det er tatt i bruk kladdeblokker som hjelp til å legge inn avvikene elektronisk, samt en kampanje for innmelding av skader på foretakets kjøretøy. Hver enkelt sak blir meldt inn blir fulgt opp av driftsleder, personalleder eller daglig leder og rapportert til verneombud.
Vi hadde en hendelse med personskade som ble meldt til Arbeidstilsynet.
Foretaket hadde i 2014 et sykefravær på 4,8 % totalt. Av dette er 0,9 % egenmeldt, noe som er stabilt fra tidligere år. Dette er en positiv utvikling fra tidligere år. Se tabell under.
Pr 31.12.08 | Pr. 31.12.09 | Pr. 31.12.10 | Pr. 31.12.11 | Pr. 31.12.12 | Pr. 31.12.13 | Pr. 31.12.14 |
---|---|---|---|---|---|---|
6,5 % | 7,0 % | 6,8 % | 7,7 % | 7,6 % | 6,6 % | 4,80% |
Foretakets hovedformål er å være en utførerenhet for Stavanger kommune. Oppdrag som utføres for andre kommuner eller private aktører skal følgelig ikke ha en negativ effekt på tjenesteleveransene overfor Stavanger kommune.
Foretaket generer inntekter hovedsakelig gjennom avtaler med Vei, park og idrett og Stavanger Eiendom. Det er således bestillerenhetenes budsjett som er styrende for overføringen fra bestiller til foretaket.
Den faste kontrakten med Park og vei, Idrett og Stavanger Eiendom har gitt inntekter på 94 mill. kr (64 %) eksklusive refusjon for materialkjøp. Rammen for materialkjøp er fakturert med ca 11,5 (7,8 %) mill. I tillegg har Vei, park og idrett, Stavanger Eiendom andre kommunale enheter eller selskap eid av Stavanger kommune bestilt tjenester for 21 mill. kr (14,3 %) utover den faste kontrakten. Disse tjenestene er tildelt foretaket direkte eller via anbudskonkurranser.
Det er i løpet av 2014 mottatt diverse inntekter og refusjoner knyttet til blant annet mva kompensasjon på 11,8 mill. kr (8 %). I tillegg har foretaket utført tjenester for private og offentlige kunder utover Stavanger kommune for til sammen ca. 9,5 mill. kr (6,5 %).
Det er en økning i omsetning for alle inntektstyper.
Med tanke på vårt hovedformål om å sikre Stavanger kommune så gode og rimelige tjenester som mulig er det viktig å sørge for at tjenester utført for ande kunder ikke går ut over leveransen til Stavanger kommune. Dette ivaretas ved at egne ansatte fortrinnsvis jobber med eksterne kontrakter. Samtidig sørger eksterne kontrakter for at foretaket får benchmarket sine priser og tjenester, og at utnyttelsen av maskiner og utstyr økes, noe som igjen kommer Stavanger kommune til gode med rimelige priser.
Foretaket har fortsatt arbeidet med å bedre forholdet til bestiller gjennom god dialog og åpenhet i samarbeidet, noe som har ført til økte bestillinger. Det er et meget godt og konstruktivt samarbeid med våre hovedbestillere i Stavanger kommune.
Stavanger natur- og idrettsservice KF ble som andre påført store kutt i budsjettet for 2015 som følge av redusert skatteinngang i Stavanger kommune. Foretaket har vist evne til å kutte kostnader tilsvarende tapet av inntekter. Videre påfører lavere aktivitet for kommunen oss mindre muligheter på privat markedet da vi må forholde oss til 90/10-regelen. Det er av den grunn høyt prioritert i fremtiden å arbeide inn flere leveranser til Stavanger kommune som NIS ikke har levert tidligere. Så lenge NIS og våre hovedoppdragsgivere har felles forståelse for måloppnåelse senkes risikoen for feil og mangler. Dermed oppnår Stavanger kommune mer arbeid for pengene da risiko og fortjeneste på leveransene til kommunen ikke er del av kostnaden.
Derimot må foretaket ta hensyn til denne kostnaden i konkurranse om prosjekter på det åpne markedet. NIS har i 2014 bevist å være konkurransedyktige og det ligger her stort potensiale for foretaket. Dette arbeidet er også viktig for å kunne benchmarke våre priser og tjenester, og for å kunne ha bedre stabilitet ved en eventuell fremtidig konkurranseutsetting av våre tjenester. For å fortsette den gode utviklingen er det viktig å få klare retningslinjer fra våre eiere når det gjelder saken om konkurranseutsetting og en eventuell omdannelse til et aksjeselskap.
Foretaket stiller også sterkt i konkurransen om arbeidskraft og arbeidsvilkår. Sykefraværet er på nivå med de beste i bransjen og ved behov for nyansettelser er pågangen stor fra søkere fra både privat og internt. Sunn arbeidskultur og gode rekrutteringsmuligheter gir godt grunnlag for å lykkes i alle markeder.
På kort sikt ser vi at 2015 vil bli et år med økonomiske utfordringer, grunnet økte pensjonsforpliktelser og reduserte inntekter på grunn av kuttene. Dette er noe administrasjonen har fokus på.
Foretaket ser for øvrig positivt på fremtiden, og evner stadig å bli en enda bedre samarbeidspartner for Stavanger kommune både med hensyn til kvalitet, økonomi og beredskap.
Styret har behandlet 56 saker. Styrehonorar har utgjort:
Styrehonorar Styreleder (nåværende) 45 480 Ansattes representant 23 606 Andre styremedlemmer pr medlem 35 376 Daglig leder 16 000 Økonomileder 16 000 Personalleder 16 000
Last ned tabelldata (Excel)
Det er i år 2014 utbetalt kr. 892 072,- til daglig leder Kurt Idland.
Godtgjørelse for styrehonorar inngår i beløpet med henholdsvis kr 16 000,-
Arbeidsgivers utgift til andel pensjonspremie utgjør kr 75 894,-.
Særregnskapet for Stavanger natur- og idrettservice KF viser et netto driftsresultat på kr 4 481 925,-. Dersom driftsregnskapet ved regnskapsavslutningen viser seg å gi et regnskapsmessig mindreforbruk skal dette i.h.t. Forskrift om årsregnskap og årsberetning for kommuner og fylkeskommuner reduseres ved å:
Forskriftene innebærer dermed at overskuddet brukes ved å sette av kr 1 318 437,- til overføring til investeringsregnskapet. Det er ikke regnskapsmessig merforbruk fra tidligere år å dekke inn. Regnskapsmessig mindreforbruk blir da kr 3 163 488,- som foreslåes avsatt til disposisjonsfond. Grunnet kraftig økning i pensjonsforpliktelsene presiseres det fra styret at det er av stor betydning at disse midlene i sin helhet blir satt av via disposisjonsfondet til å redusere avviket mellom pensjonsfond og akkumulert premieavvik pr 31.12.14.
Det var i 2014 budsjettert med et overskudd på kr 2 000 000,- Det er imidlertid foretatt endring i prognosen ved to anledninger ved styrevedtak. Siste vedtatte prognose var på kr 0,-.
Årsaken til prognosen er endret til et nullresultat skyldes to ulike saker. Bystyret vedtok at det skulle tas ut utbytte på en million, og at KLP reguleringspremien totalt ble på i overkant syv millioner mot budsjettert seks millioner.
Det er et positivt avvik mellom budsjett og netto driftsresultat på kr 2 481 925,- når en sammenligner budsjettert overskudd med regnskapsmessig mindreforbruk før overføring til investeringsregnskap. Ser vi på prognosen var det et positivt avvik på kr 4 481 925,-
Det positive resultatet skyldes følgende forhold:
Det ble ikke foretatt låneopptak i 2014.
Tabellen under viser utvalgte nøkkeltall for 2014 og utvikling siden 2009:
Regnskapsår 2014 2013 2012 2011 2010 2009 Rersultatregnskap: Driftsinntekter 146 452 143 276 144 716 143 687 153 089 133 348 Brutto driftsresultat −699 −620,00 264 −5 783 −7 957 3 647 Netto driftsresultat 4 481 1 909 3 273 −2 508 −4 273 6 947 Regnskapsmessig mer/mindreforbuk 3 163 1 308 108 −2 929 - 6 947 Balanse: Omløpsmidler 29 688 31 608 37 097 25 120 29 112 44 368 Anleggsmidler 172 872 152 704 145 383 126 749 127 664 115 780 Sum eiendeler 202 560 184 384 182 480 151 870 156 776 160 148 Kortsiktig gjeld 19 524 20 240 23 897 20 019 20 736 24 680 Langsiktig gjeld 183 958 163 205 156 469 143 551 131 525 119 471 Egenkapital −922 938 2 113 −11 699 4 515 15 997 Sum egenkapital og gjeld 202 560 184 384 182 480 151 870 156 776 160 148
Last ned tabelldata (Excel)
Tabellen viser at foretaket har en negativ egenkapital på kr 922 000,- Årsaken til den negative egenkapitalen er meget høye pensjonsforpliktelser. Det er bekymringsverdig for foretaket å ha negativ egenkapital, og foretaket bør sammen med eier se på muligheter for å løse denne problemstillingen. Det er derfor av største viktighet at foretaket ikke blir tappet ytterligere for egenkapital gjennom uttak av utbytte.
Styret vurderer innsatsen i 2014 ut fra de resultater som er oppnådd med kvalitetsleveranser til tross for at foretaket har blitt belastet med ekstra kostnader som ikke var mulig å forutse. Å levere på så høyt nivå og samtidig levere et positivt resultat tross pålagte ekstrakostnader viser at foretaket er i stand til å stramme inn budsjettene på alle nivå.
Det rettes en stor takk til alle ansatte for utmerket arbeidsinnsats for å bidra positivt inn til bykassen og ikke minst kommunens rennomè som kvalitetsleverandør av sine tjenester til befolkningen.
Stavanger 10. mars 2015
Resultatregnskap 2014 | Noter | R-2014 | B-2014 | R-2013 |
---|---|---|---|---|
Driftsinntekter: | ||||
Andre salgs- og leieinntekter | 9 019 822 | 6 970 000 | 6 964 110 | |
Overføringer med krav til motytelse | 2 | 137 218 992 | 128 334 585 | 136 033 549 |
Overføringer uten krav til motytelse | 3 | 213 512 | 0 | 278 495 |
Sum driftsinntekter | 146 452 326 | 135 304 585 | 143 276 154 | |
Driftsutgifter: | ||||
Lønnsutgifter | 1 | 67 472 459 | 63 455 000 | 65 100 596 |
Sosiale utgifter | 1 | 20 600 535 | 22 105 000 | 17 732 355 |
Kjøp av varer og tjenester som inngår i foretakets tjen.prod. | 5 | 38 837 749 | 42 491 576 | 42 765 545 |
Kjøp av tjenester som erstatter foretakets tj. produksjon | 6 | 3 589 363 | 2 595 000 | 3 822 189 |
Overføringer | 7 | 9 672 189 | 190 000 | 10 190 508 |
Avskrivninger | 8 | 4 580 764 | 4 500 000 | 4 285 287 |
Sum utgifter | 144 753 059 | 135 336 576 | 143 896 480 | |
Brutto driftsresultat: | 1 699 267 | −31 991 | −620 326 | |
Finansposter: | ||||
Renteinntekter og utbytte | 11 | 281 767 | 300 000 | 394 133 |
Sum eksterne finansinntekter | 281 767 | 300 000 | 394 133 | |
Renteutgifter og låneomkostninger | 12 | 329 872 | 408 000 | 399 547 |
Avdrag på lån | 12 | 1 750 000 | 1 800 000 | 1 750 000 |
Sum eksterne finansutgifter | 2 079 872 | 2 208 000 | 2 149 547 | |
Resultat eksterne finanstransaksjoner: | −1 798 105 | −1 908 000 | −1 755 414 | |
Motpost avskrivninger | 8 | 4 580 764 | 4 500 000 | 4 285 287 |
Netto driftsresultat: | 4 481 925 | 2 560 009 | 1 909 547 | |
Interne finasieringstransaksjoner: | ||||
Bruk av tidligere års regnskapsmessig mindreforbruk | 1 308 847 | 108 383 | ||
Bruk av disposisjonsfond | - | 0 | ||
Sum bruk avsetninger | 1 308 847 | - | 108383 | |
Overført til investeringsregnskapet | 560 000 | 600 700 | ||
Dekning av tidligere års merforbruk | 0 | 108 383 | ||
Avsatt til disposisjonsfond | 1 308 847 | 0 | 0 | |
Sum avsetninger | 1 308 847 | 560 000 | 709 083 | |
Regnskapsmessig merforbruk/mindreforbruk | 4 481 925 | 2 000 009 | 1 308 846 |
Investeringsregnskap 2014 | Noter | R-2014 | B-2014 | R-2013 |
---|---|---|---|---|
Investeringer: | ||||
Kjøp av driftsmidler | 8 | 6 345 833 | 5 512 000 | 3 754 458 |
Utlån og forskutteringer | 334 030 | - | 294 174 | |
Årets finansieringsbehov | 6 679 863 | 5 512 000 | 4 048 632 | |
Finansiert slik: | ||||
Bruk av lånemidler | 1 647 240 | 1 647 239 | 3 069 407 | |
Inntekter fra salg av anleggsmidler | 29 620 | 500 000 | 378 525 | |
Sum ekstern finansiering | 1 676 860 | 2 147 239 | 3 447 932 | |
Kompensasjon for merverdiavgift | 24 | 892 227 | 560 000 | |
Overført fra driftsdelen | 600 700 | |||
Bruk av avstning | 2 792 340 | 2 804 761 | 0 | |
Udekket investering | 1 318 437 | - | ||
Sum finansiering: | 6 679 864 | 5 512 000 | 4 048 632 | |
Udekket/udisponert | - | - | - |
Komp. for mva avgift kr. 892 227,- er ikke 25% av kjøpte driftsmidler: kr. 6 345 833, men ca 14% Dette skyldet at det ikke er 25% mva på alt som blir kjøpr, eks. bruktbiler. Av den grunn budsjetteres det med 14 % i budsjett, kr. 560 000,-
Balanse | Noter | 31.12.2014 | 31.12.2013 |
---|---|---|---|
Eiendeler | |||
Anleggsmidler | |||
Utstyr, maskiner og transportmidler | 8 | 25 289 713 | 23 585 727 |
Fordring Stavanger kommune | 14 000 000 | 14 000 000 | |
Egenkapitalinnskudd KLP | 9 | 2 062 245 | 1 728 215 |
Pensjonsmidler | 10 | 131 520 427 | 113 390 497 |
Sum anleggsmidler | 172 872 385 | 152 704 439 | |
Omløpsmidler | |||
Kundefordringer | 13 | 10 387 091 | 8 727 145 |
Andre kortsiktige fordringer | 14 | 3 718 902 | 4 316 604 |
Premieavvik | 10 | 10 456 122 | 7 172 385 |
Kasse,bankinnskudd, bankkonto skattetrekk | 15 | 5 126 039 | 11 464 415 |
Sum omløpsmidler | 29 688 184 | 31 680 549 | |
Sum eiendeler | 202 560 569 | 184 384 988 | |
Egenkapital og gjeld | |||
Egenkapital | |||
Disposisjonsfond | 19 | 5 000 001 | 6 483 494 |
Regnskapsmessig mindreforbruk (Drift) | 20 | 4 481 925 | 1 308 847 |
Regnskapsmessig merforbruk Drift.) | 20 | - | - |
Kapitalkonto | 21 | −9 086 382 | −6 853 717 |
Udekket inv. regnskapet | 25 | −1 318 437 | - |
Sum egenkapital | −922 893 | 938 624 | |
Langsiktig gjeld | |||
Pensjonsforpliktelser | 10 | 165 471 645 | 143 508 724 |
Arbeidsgiveravgift av netto forpliktelser | 10 | 4 787 122 | 4 246 670 |
Langsiktig gjeld | 18 | 13 700 000 | 15 450 000 |
Sum langsiktig gjeld | 183 958 767 | 163 205 394 | |
Kortsiktig gjeld | |||
Leverandørgjeld | 16 | 5 029 020 | 5 279 309 |
Annen kortsiktig gjeld | 17 | 14 495 674 | 14 961 658 |
Sum kortsiktig gjeld | 19 524 694 | 20 240 968 | |
Sum egenkapital og gjeld | 202 560 569 | 184 384 987 | |
Memoria konti | |||
Herav: | |||
Ubrukte lånemidler | - | 1 647 239 | |
Motkonto til memoriakonti | - | −1 647 239 | |
0 | 0 |
Stavanger Natur og Idrettsservice er opprettet 01.01.2006 som et kommunalt foretak under Stavanger kommune. Ved opprettelsen overtok foretaket varige driftsmidler fra kommunen etter kontinuitetsmetoden.
Regnskapet er satt opp i tråd med forskrift om særbudsjett, særregnskap og årberetning for kommunale og fylkeskommunale foretak fastsatt av krd. 24.08.2006 med hjemmel i kommuneloven av 25.09.1992 nr. 107 § 46 nr. 8, §48 nr. 6 og §75.
Følgende grunnleggende regnskapsprinsipper er anvendt, jfr forskriftens §7:
Ansatte, godtgjørelser m.v. | 2013 | 2012 | 2011 |
---|---|---|---|
Antall årsverk tre siste år: | 150 | 146 | 136 |
Det er i år 2014 utbetalt kr. 892 072,- til daglig leder Kurt Idland. De ansatte har fått møtegodtgjørelse på grunn av møter i styret med kr. 15 999,96 Arbeidsgivers utgift til andel pensjonspremie utgjør kr 80 426 Styreleder Bjarne Kvadsheim har mottatt kr 45 480,- , Anette Bull kr.35 376,- Kari Nessa Nordtun kr. 35 376,- , Petter Mallberg Næsheim har mottatt kr. 23 606,- Nils Fredrik Gjerpe kr.16 000,- Marion Flanagan kr. 16 000,- og Morten Larsen kr. 1 600,-
Det er utbetalt kr. 148 470,- i revisjonshonorar.
Ellers ingen ytelser til andre ledende personer, aksjeeiere mv., heller ikke lån og sikkerhetsstillelser.
Overføringer med krav til motytelse | R-2014 | R-2013 |
---|---|---|
Salg til Stavanger kommunen | 125 014 555 | 120 417 465 |
Salg til kommunale foretak | 321 189 | 1 332 882 |
Overføring fra Stavanger kommunen | 8 631 053 | 10 492 855 |
Refusjoner sykepenger og fødselspenger | 1 815 893 | 2 712 563 |
Tilretteleggingstilskudd fra NAV | 0 | −115 447 |
Refusjoner arbeidspraksis fra NAV | 1 436 301 | 1 193 231 |
137 218 991 | 136 033 549 |
Overføringer uten krav til motytelse | R-2014 | R-2013 |
---|---|---|
Refusjon seniortiltak | 213 512 | 278 495 |
Refusjon lønnsoppgjør | ||
213 512 | 278 495 |
Reguleringspremie samt AFP må dekkes av foretaket fra 2010.
Det er registrert følgende lønnsutgifter de to siste årene inklusiv sosiale utgifter:
Lønnsutgifter | R-2014 | R-2013 |
---|---|---|
Lønn ansatte | 67 472 459 | 65 100 596 |
Sosiale utgifter: | ||
Arbeidsgiveravgift | 10 691 267 | 9 873 799 |
Pensjonskostnader | 9 834 401 | 7 817 940 |
Forsikringer | 74 868 | 40 616 |
Sum | 20 600 535 | 17 732 355 |
Sum lønnsutgifter | 88 072 994 | 82 832 952 |
Kjøp av varer og tjenester som inngår i foretakets tjenesteproduksjon | R-2014 | R-2013 |
---|---|---|
Kontorkostnader | 3 091 074 | 2 701 966 |
Annonser/reklame/representasjon | 94 885 | 237 701 |
Kurs/reiser | 295 098 | 689 329 |
Transportutgifter | 8 029 511 | 7 380 789 |
Energi | 337 784 | 580 758 |
Husleie/avgifter | 1 342 500 | 1 086 117 |
Møbler/inventar/utstyr | 568 527 | 558 396 |
Vedlikehold/materialkjøp | 18 813 836 | 20 143 992 |
Eksternt renhold | 1 758 569 | 1 623 640 |
Konsulenttjenester | 4 505 964 | 7 762 857 |
38 837 749 | 42 765 545 |
Kjøp av tjenester som erstatter foretakets tjenesteproduksjon | R-2014 | R-2013 |
---|---|---|
Kjøp fra kommunen | 597 700 | 1 137 905 |
Husleie | 1 606 028 | 1 500 186 |
Kjøp fra foretak | 289 904 | 409 726 |
Kjøp fra IKS der kommunen selv er deltaker | 298 139 | |
Regnskapshonorar Stavanger kommune | 797 592 | 774 372 |
3 589 363 | 3 822 189 |
Overføringer | R-2014 | R-2013 |
---|---|---|
Momskompensasjon | 8 631 054 | 9 741 964 |
Overføring til Stavanger kommune | 1 000 000 | 0 |
Overføring til andre | 207 670 | |
Tap på krav | 41 135 | |
Erstatning | 240 874 | |
9 672 189 | 10 190 508 |
Spesifikasjon av varige driftsmidler og avskrivninger | Biler 10 år | Biler 5 år | Anleggsmaskiner 10 år | Inventar/maskiner | Totalt |
---|---|---|---|---|---|
Anskaffelseskostnad 1/1 | 20 696 258 | 0 | 28 955 283 | 9 138 685 | 58 790 226 |
Tilgang | 1 815 300 | 401 897 | 3 552 488 | 576 148 | 6 345 833 |
Avgang | −61 083 | −61 083 | |||
Akk. avskrivninger 31/12 | −17 237 912 | −8 850 | −17 462 048 | −5 076 454 | −39 785 264 |
Bokført verdi 31/12 | 5 212 563 | 393 047 | 15 045 723 | 4 638 379 | 25 289 712 |
Årets avskrivning | 1 384 661 | 8 850 | 2 341 792 | 845 461 | 4 580 764 |
Avskrivningssats | 10 % | 20 % | 10 % | 10 % |
Aksjer og andeler | R-2014 | R-2013 |
---|---|---|
Egenkapitaltilskudd KLP pr 31/12 | 2 062 245 | 1 434 041 |
Stavanger Natur og Idrettsservice sitt pensjonsansvar i forhold til den ordinære tariffestede tjenestepensjons- ordningen er dekket gjennom pensjonsordning i Kommunal Landspensjonskasse KLP.
Tjenestepensjonsordningene gir ved full opptjening en alderspensjon som sammen med folketrygdens ytelser utgjør en samlet bruttopensjon på 66% av pensjonsgrunnlaget. Framtidig pensjonsytelse blir beregnet ut fra antall opptjeningsår og lønnsnivået ved pensjonsalder. Ordningen sikrer en brutto uførepensjon på samme nivå som alderspensjon og omfatter i tillegg ektefellepensjon og barnepensjon. De ansatte har også rett til AFP etter bestemte regler. AFP er ikke forsikringsmessig dekket og det er ikke avsatt midler i forsikringsordningene til fremtidige AFP-pensjoner. Som en del av den årlige pensjonsutgiften er det i år innbetalt kr. 6 276 522,- til reguleringspremie.
Selskapet har hatt utgifter til AFP med kr.1 520 148,- eksklusiv arbeidsgiveravgift.
Selskapet får ikke dekket utgiftene til reguleringspremie og AFP fra Stavanger kommune.
Økonomiske forutsetninger 2014 | 2014 | 2013 |
---|---|---|
Diskonteringsrente | 4,00 % | 4,00 % |
Forventet lønnsvekst | 2,97 % | 2,87 % |
Forventet G regulering | 2,97 % | 2,87 % |
Forventet avkastning | 4,65 % | 5,00 % |
Årets netto pensjonskostn spesifisert | R-2014 | R-2013 |
---|---|---|
Nåverdi av årets pensjonsopptjening | 8 951 056 | 7 630 884 |
Rentekostnad av påløpt pensjonsforpliktelse | 6 478 804 | 5 625 671 |
Brutto pensjonskostnad | 15 429 860 | 13 256 555 |
Forventet avkastning på pensjonsmidlene | −5 681 326 | −5 310 713 |
Netto pensjonskostnader | 9 748 534 | 7 945 842 |
Adm.kostnader | 576 535 | 463 684 |
Sum amortisert premieavvik | 648 102 | 517 833 |
Netto pensjonskostnader (inkl adm.kostn.) | 10 973 171 | 8 927 359 |
Pensjonsmidler, pensjonsforpliktelser og beregnet akkumulert premieavvik | R-2014 | R-2013 |
---|---|---|
Pensjonsmidler pr. 31.12.2014 | 131 520 427 | 113 390 497 |
Brutto pensjonsforpliktelse 31.12.2014 | 165 471 645 | 143 508 724 |
Netto pensjonsforpliktelser | 33 951 218 | 30 118 227 |
Arbeidsgiveravgift av netto forpliktelse | 4 787 122 | 4 246 670 |
Akkumulert premieaavvik pr.1.1 | 6 286 052 | 5 501 197 |
Årets premieavvik | 3 526 048 | 1 302 687 |
Sum amortisert premieavvik | 648 102 | 517 833 |
Akkumulert premieavvik pr. 31.12 | 9 163 998 | 6 286 051 |
Arb.giv.avg. av akkumulert premieavvik | 1 292 124 | 886 333 |
Premieavvik ink.arb.giv.avg pr. 31.12 | 10 456 122 | 7 172 384 |
Spesifikasjon av estimatavvik | R-2014 | R-2013 |
---|---|---|
Faktisk forpliktelse | 155 996 278 | 135 769 632 |
Estimert forpliktelse | −143 508 724 | −135 137 818 |
Estimatavvik forpliktelse IB 1.1. | 12 487 554 | 631 814 |
Akkumulert avvik tidl år IB 1.1. | −12 487 554 | −631 814 |
Amortisert avvik i år | −12 487 554 | −631 814 |
Gj st samlet avvik forpliktelse UB 31.12 | 0 | 0 |
Estimerte pensjonsmidler | 113 390 497 | 105 832 682 |
Faktiske pensjonsmidler | −118 519 012 | −104 348 718 |
Estimatavvik midler IB 1.1. | −5 128 515 | 1 483 964 |
Akkumulert avvik tidl år IB 1.1. | 0 | 0 |
Amortisert avvik i år | 5 128 515 | −1 483 964 |
Gj.samlet avvik midler UB 31.12 | 0 | 0 |
Det er gjort endring i regnskapsforskriften § 13 om regnskapsføring av pensjon i kommuner og fylkeskommuner. Estimatavvik skal balanseføres fullt ut fra og med 2011. Premieavviket skal fra og med 2014 amortiseres på 7 år.
Andel egenkapitaltilskudd i felles kommunal pensjonsforsikring er pr. 31.12.2014 kr. 2.062.245.
Årets premie er redusert med overføring fra premiefond med kr. 1 595 500
Finansinntekter | R-2014 | R-2013 |
---|---|---|
Renter av bankinnskudd | 281 767 | 394 133 |
Finansutgifter | R-2014 | R-2013 |
---|---|---|
Forsinkelsesrenter, andre renteutgifter | 329 872 | 399 547 |
Avdrag på lån | 1 750 000 | 1 750 000 |
2 079 872 | 2 149 547 |
Kundefordringer | R-2014 | R-2013 |
---|---|---|
Kundefordringer Stavanger Kommune | 9 309 663 | 8 113 653 |
Kundefordringer foretak | 253 630 | 296 981 |
Kundefordringer IKS | 28 418 | |
Eksterne kundefordringer | 1 037 416 | 558 547 |
Avsetning tap på utestående fordringer | −242 036 | 0 |
10 387 091 | 8 969 181 | |
Herav nærstående parter | 9 563 293 | 8 410 634 |
Andre kortsiktige fordringer | R-2014 | R-2013 |
---|---|---|
Fordring lønn | 36 128 | 42 684 |
Refusjon sykepenger/svangersk. | 515 889 | 692 026 |
Til gode mvakomp 6. Termin | 2 029 664 | 2 334 699 |
Til gode forskuddsbetalte utgifter | 458 788 | 577 079 |
Anordning inntekter | 678 433 | 670 116 |
3 718 901 | 4 316 604 | |
Spesifikasjon anordning inntekter: | ||
Inntekter Stavanger kommune | 89 950 | 142 335 |
Forskuddsbetalt utgifter | 336 736 | 527 781 |
426 686 | 670 116 |
Av foretakets bankinnskudd er kr.2 615 063,05,- avsatt på en egen konto for skattetrekk, av dette beløpet utgjør kr. 2 403 013,- skyldig skattetrekk pr. 31.12.2014.
Leverandørgjeld | R-2014 | R-2013 |
---|---|---|
Leverandørgjeld Stavanger kommune | 471 268 | 286 676 |
Leverandørgjeld foretak | 0 | 0 |
Leverandørgjeld IKS | 3 297 | 37 700 |
Ekstern leverandørgjeld | 4 543 907 | 4 948 098 |
Leverandørgjeld utland | 10 548 | |
Sum | 5 029 020 | 5 272 474 |
Herav nærstående parter | 471 268 | 286 676 |
Annen kortsiktig gjeld | R-2014 | R-2013 |
---|---|---|
Avsatte feriepenger | 7 376 022 | 6 945 414 |
Skyldig arbeidsgiveravgift | 2 569 286 | 1 995 387 |
Arbeidsgiveravgift avsatte feriepenger | 1 049 835 | 979 303 |
Skyldig skattetrekk | 2 395 521 | 2 515 539 |
Skyldig påleggstrekk | 0 | 0 |
Mva | 123 978 | 384 365 |
Velferdskasse | 109 408 | 88 578 |
Forsikringstrekk | 0 | 0 |
Sum anordninger | 871 623 | 2 056 699 |
14 495 674 | 14 965 287 | |
Spesifikasjon anordning utgifter: | ||
Anordning utgifter Stavanger kommune | 212 549 | 743 330 |
Anordning renter lån Stavanger kommune | 5 994 | 8 638 |
Anordning utgifter eksterne leverandører | 109 986 | 288 288 |
Anordning lønn | 543 095 | 1 016 443 |
871 623 | 2 056 699 |
Langsiktig gjeld | R-2014 | R-2013 |
---|---|---|
Gjeld til Stavanger kommune 1/1 | 15 450 000 | 17 200 000 |
Avdrag på lån | −1 750 000 | −1 750 000 |
Nytt låneopptak | 0 | 0 |
Lånesaldo / UB 3112 | 13 700 000 | 15 450 000 |
Foretaket har i løpet av 2014 ikke tatt opp lån fra Stavanger kommune.
Disposisjonsfond | R-2014 | R-2013 |
---|---|---|
I.B | 6 483 494 | 6 483 494 |
Bruk av disposisjonsfond | −2 792 340 | 0 |
Avsetning | 1 308 847 | 0 |
U.B | 5 000 001 | 6 483 494 |
Disposisjonsfond | 0 | 1 483 494 |
Avsetning pensjon/premieavvik | 5 000 001 | 5 000 001 |
Sum | 5 000 001 | 6 483 494 |
Regnskapsmessig mindreforbruk | R-2014 | R-2013 |
---|---|---|
Årets mindreforbruk | 4 481 925 | 1 308 847 |
Årets merforbruk | 0 | |
Totalt mindreforbruk til disponering | 4 481 925 | 1 308 847 |
Kapitalkonto | R-2014 | R-2013 |
---|---|---|
Debet | ||
IB | 32 439 443 | 18 369 931 |
Nåverdi årets pensj.opptjening | 8 951 056 | 7 630 884 |
Påløpt rentekostnad av pensjonsforpliktelse | 6 478 804 | 5 625 671 |
Utbetalte pensjoner | 5 954 493 | 5 517 463 |
Amortisert estimatavvik | 12 487 554 | 1 483 964 |
Arbeidsgiveravgift av netto pensjonsforpliktelse | 4 787 122 | 4 246 670 |
Bruk av lån | 1 647 239 | 3 069 407 |
Regnskapsmessig avskr. | 4 580 764 | 4 285 287 |
Anleggsmidler nedskrevet / solgt | 61 083 | −13 |
Amortisert estimatavvik | 631 814 | |
Sum debet | 77 387 558 | 50 861 078 |
Kredit | ||
IB | 25 585 727 | |
Utbetalte pensjoner | 5 954 493 | 5 517 463 |
Tilbakef. Arbeidsgiveravgift av netto pensjonsforp. | 4 246 670 | 4 132 024 |
Forventet avkastning på pensjonsmidlene | 5 681 326 | 5 310 713 |
Premieinnbetaling ekskl. adm. kostnader | 13 274 582 | 9 248 529 |
Amortisert estimatavvik | 5 128 515 | 0 |
Egenkapitalinnskudd | 334 030 | 294 174 |
Tilgang | 6 345 833 | 3 754 458 |
Avdrag lån | 1 750 000 | 1 750 000 |
Styrking egenkapital | 0 | 14 000 000 |
UB | 9 086 382 | 6 853 717 |
Sum kredit | 77 387 558 | 50 861 078 |
Stavanger Natur og Idrettsservice har inngått leasingavtale med Ford Credit Forso Norge. Avtalen er klassifisert som operasjonelle og er inngått for en periode fra 5 måneder til 60 måneder.
Endring i arbeidskapital | 31.12.2014 | 31.12.2013 | Endring |
---|---|---|---|
Balanseregnskapet: | |||
Omløpsmidler | 29 688 184 | 31 680 547 | −1 992 363 |
Kortsiktig gjeld | 19 524 695 | 20 240 967 | −716 272 |
Arbeidskapital | 10 163 490 | 11 439 580,00 | −1 276 090 |
Drifts- og investerignsregnskapet: | |||
Inntekter driftsregnskap | 146 452 326 | ||
Inntekter investeringsregnskap | 921 847 | ||
Bruk av lån | 1 647 239 | ||
Renteinntekter | 281 767 | ||
Sum anskaffelse av midler | 149 303 179 | 149 303 179 | |
Anvendelse av midler | |||
Utgifter driftsregnskap | 144 753 059 | ||
Utgifter investeringsregnskap | 6 679 863 | ||
Avskrivninger | −4 580 764 | ||
Renteutgifter | 329 872 | ||
Avdrag på lån | 1 750 000 | ||
Sum anvendelse av midler | 148 932 032 | 148 932 032 | |
Endring i ubrukte lånemidler | −1 647 239 | ||
Anskaffelse - anvendelse midler | −1 276 090 |
Fra og med 2014 skal merverdiavgift vedr. anleggsmidler føres som inntekt direkte i investeringsselskapet. Sum mva-komp. Mottatt vedr anleggsmidler i 2014 er: kr. 892 227,20.
Til Bystyret
Vi har revidert særregnskapet for Stavanger natur- og idrettsservice KF, som viser et netto driftsresultat på kr 4 481 925 og et regnskapsmessig mindreforbruk på 4 481 925. Særregnskapet består av balanse per 31. desember 2014, driftsregnskap, investeringsregnskap og økonomiske oversikter for regnskapsåret avsluttet per denne datoen, og en beskrivelse av vesentlige anvendte regnskapsprinsipper og andre noteopplysninger.
Styret og daglig leders ansvar for årsregnskapet
Styret og daglig leder er ansvarlig for å utarbeide særregnskapet og for at det gir en dekkende fremstilling i samsvar med lov, forskrift og god kommunal regnskapsskikk, og for slik intern kontroll som styret og daglig leder finner nødvendig for å muliggjøre utarbeidelsen av et særregnskap som ikke inneholder vesentlig feilinformasjon, verken som følge av misligheter eller feil.
Revisors oppgaver og plikter
Vår oppgave er å gi uttrykk for en mening om dette særregnskapet på bakgrunn av vår revisjon. Vi har gjennomført revisjonen i samsvar med lov, forskrift og god kommunal revisjonsskikk i Norge, herunder International Standards on Auditing. Revisjonsstandardene krever at vi etterlever etiske krav og planlegger og gjennomfører revisjonen for å oppnå betryggende sikkerhet for at årsregnskapet ikke inneholder vesentlig feilinformasjon.
En revisjon innebærer utførelse av handlinger for å innhente revisjonsbevis for beløpene og opplysningene i årsregnskapet. De valgte handlingene avhenger av revisors skjønn, herunder vurderingen av risikoene for at særregnskapet inneholder vesentlig feilinformasjon, enten det skyldes misligheter eller feil. Ved en slik risikovurdering tar revisor hensyn til den interne kontrollen som er relevant for foretakets utarbeidelse av et særregnskap som gir en dekkende fremstilling. Formålet er å utforme revisjonshandlinger som er hensiktsmessige etter omstendighetene, men ikke for å gi uttrykk for en mening om effektiviteten av foretakets interne kontroll. En revisjon omfatter også en vurdering av om de anvendte regnskapsprinsippene er hensiktsmessige og om regnskapsestimatene utarbeidet av ledelsen er rimelige, samt en vurdering av den samlede presentasjonen av særregnskapet.
Etter vår oppfatning er innhentet revisjonsbevis tilstrekkelig og hensiktsmessig som grunnlag for vår konklusjon.
Konklusjon
Etter vår mening er årsregnskapet avgitt i samsvar med lov og forskrifter og gir en dekkende fremstilling av den finansielle stillingen til Stavanger natur- og idrettsservice KF per 31. desember 2014, og av resultatet for regnskapsåret som ble avsluttet per denne datoen i samsvar med lov, forskrift og god kommunal regnskapsskikk.
Presisering
Endring i årets aktuarielle forutsetninger har medført en dramatisk økning i årets pensjonsforpliktelse pr 31.12.2014. Dette medfører at egenkapitalen per 31.12.2014 er negativ med kr 922 893. Dette forholdet har ingen betydning for vår konklusjon om regnskapet.
Konklusjon om særbudsjett
Basert på vår revisjon av særregnskapet som beskrevet ovenfor, mener vi at de disposisjoner som ligger til grunn for særregnskapet er i samsvar med budsjettvedtak, og at beløpene i særregnskapet stemmer med regulert budsjett.
Konklusjon om årsberetningen
Basert på vår revisjon av særregnskapet som beskrevet ovenfor, mener vi at opplysningene i årsberetningen om særregnskapet er konsistente med særregnskapet og er i samsvar med lov og forskrifter.
Konklusjon om registrering og dokumentasjon
Basert på vår revisjon av særregnskapet som beskrevet ovenfor, og kontrollhandlinger vi har funnet nødvendig i henhold til internasjonal standard for attestasjonsoppdrag (ISAE) 3000 «Attestasjonsoppdrag som ikke er revisjon eller begrenset revisjon av historisk finansiell informasjon», mener vi at ledelsen har oppfylt sin plikt til å sørge for ordentlig og oversiktlig registrering og dokumentasjon av foretakets regnskapsopplysninger i samsvar med lov og god bokføringsskikk i Norge.
Stavanger, 10.03.2015
Rogaland Revisjon IKS
Cicel T. Aarrestad
Revisjonsdirektør/statsautorisert revisor
Denne siden ble sist oppdatert 30. April 2015, 09:36.