Rådmann, stab og støttefunksjoner | Regnskap 2014 | Justert budsjett | Avvik i kr | Forbruk i % | Regnskap 2013 |
---|---|---|---|---|---|
Rådmann | 6 856 | 8 545 | 1 689 | 80,2 | 6 388 |
Økonomi | 144 383 | 150 933 | 6 550 | 95,7 | 143 279 |
Personal og organisasjon | 116 586 | 121 462 | 4 876 | 96,0 | 117 172 |
Kommunikasjonsavdeling | 6 546 | 7 428 | 882 | 88,1 | 6 219 |
Næring | 5 680 | 6 794 | 1 114 | 83,6 | 6 648 |
Kommuneadvokat | 7 144 | 6 741 | −403 | 106,0 | 6 135 |
Politisk sekretariat | 10 756 | 11 264 | 508 | 95,5 | 11 272 |
Sum Rådmann, stab og støttefunksjoner | 297 951 | 313 167 | 15 216 | 95,1 | 297 113 |
Samlet for stab og støttefunksjoner viser regnskapsresultatet et mindreforbruk på kr 15,2 mill. Hovedårsakene er at IT-avd. og Kemner har inngått avtaler om tjenesteleveranser med omkringliggende kommuner og dette har gitt merinntekter. Samtidig er anskaffelse og implementering av nytt sak- og arkivsystem forsinket og gav derfor mindreutgifter i 2014.
Barnehage | Regnskap 2014 | Justert budsjett | Avvik i kr | Regnskap i % av budsjett | Regnskap 2013 |
---|---|---|---|---|---|
Barnehage | 1 082 151 | 1 068 236 | −13 915 | 101,3 | 1 016 586 |
Ressurssenter for styrket barnehagetilbud | 58 790 | 60 448 | 1 658 | 97,3 | 56 158 |
Sum barnehage | 1 140 942 | 1 128 684 | −12 258 | 101,1 | 1 072 744 |
Samlet for barnehageområdet viser regnskapsresultatet et merforbruk på kr 12,3 mill. Hovedårsaken er flere barn i de ikke-kommunale barnehagene enn forutsatt.
Skole | Regnskap 2014 | Justert budsjett | Avvik i kr | Regnskap i % av budsjett | Regnskap 2013 |
---|---|---|---|---|---|
Grunnskole | 1 346 278 | 1 333 190 | −13 088 | 101,0 | 1 313 580 |
Johannes læringssenter | 115 061 | 110 324 | −4 737 | 104,0 | 111 427 |
Stavanger kulturskole | 33 293 | 36 742 | 3 449 | 91,0 | 32 062 |
Pedagogisk-psykologisk tjeneste | 39 552 | 41 719 | 2 167 | 95,0 | 33 319 |
Sum skole | 1 534 184 | 1 521 975 | −12 209 | 101,0 | 1 490 388 |
Innenfor skoleområdet viser regnskapsresultatet et samlet merforbruk på kr 12,2 mill. av en budsjettramme på kr 1,52 mrd. Avviket utgjør 0,9 %. Merforbruket er i all hovedsak relatert til økning i spesialundervisning til elever i private skoler og fosterhjemsplasserte barn i andre kommuner samt merforbruk ved enkelte skoler. I tillegg viser regnskapsresultatet et merforbruk på Johannes læringssenter som skyldes at antallet personer som utløser per capita tilskudd (persontilskudd) gikk ned, at skolen ikke lenger mottar resultattilskudd for norskprøver fra IMDi (Integrerings- og mangfoldsdirektoratet), samt merutgifter til introduksjonsordningen. Kulturskolen har udisponerte midler som i hovedsak følger av utsatt vedlikehold av bygg, mens PPT sitt mindreforbruk skyldes vakante stillinger på høsten som følge av tilpasning til lavere budsjettramme fra og med 2015.
Barn og unge | Regnskap 2014 | Justert budsjett | Avvik i kr | Regnskap i % av budsjett | Regnskap 2013 |
---|---|---|---|---|---|
Ungdom og fritid | 70 377 | 71 629 | 1 252 | 98,3 | 72 695 |
Helsestasjon og skolehelsetjenesten | 63 515 | 65 589 | 2 074 | 96,8 | 60 659 |
Barnevernstjenesten | 211 611 | 202 147 | −9 464 | 104,7 | 193 770 |
EMbo | 8 329 | 9 758 | 1 429 | 85,4 | 0 |
Sum barn og unge | 353 833 | 349 123 | −4 710 | 101,3 | 327 124 |
Innenfor Barn og unge er det et samlet merforbruk på kr 4,7 mill. Det største avviket fremkommer innenfor barnevernstjenesten og er relatert til fosterhjemsplasseringer og kjøp av konsulenttjenester for å overholde saksbehandlingsfrister.
Levekår | Regnskap 2014 | Justert budsjett | Avvik i kr | Regnskap i % av budsjett | Regnskap 2013 |
---|---|---|---|---|---|
Helse- og sosialkontor | 1 607 155 | 1 598 374 | −8 781 | 100,5 | 1 508 480 |
Hjemmebaserte tjenester | 166 077 | 157 563 | −8 514 | 105,4 | 170 234 |
Alders- og sykehjem | 120 466 | 112 750 | −7 716 | 106,8 | 125 164 |
Dagsenter og avlastningsseksjonen | 114 512 | 112 932 | −1 580 | 101,4 | 101 395 |
NAV | 239 761 | 232 982 | −6 779 | 102,9 | 224 260 |
Fysio- og ergoterapitjenesten | 59 002 | 57 647 | −1 355 | 102,3 | 61 136 |
Helsehuset i Stavanger | 8 736 | 10 670 | 1 934 | 81,9 | 0 |
Rehabiliteringsseksjonen | 42 337 | 42 765 | 428 | 99,0 | 41 574 |
Arbeidstreningsseksjonen | 10 693 | 11 695 | 1 002 | 91,4 | 10 601 |
Flyktningseksjonen | 9 641 | 9 606 | −35 | 100,4 | 8 950 |
Tekniske hjemmetjenester | 890 | 1 432 | 542 | 62,1 | 592 |
Krisesenteret i Stavanger | 10 270 | 10 539 | 269 | 97,4 | 10 390 |
Sentrale midler levekår | 6 830 | 4 307 | −2 523 | 158,6 | 17 703 |
Sum levekår | 2 396 369 | 2 363 262 | −33 107 | 101,4 | 2 280 478 |
Samlet viser resultatet innenfor levekår et merforbruk på kr 33,1 mill. av en budsjettramme på kr 2,36 mrd. Avviket utgjør 1,4 %. Helse- og sosialkontorene har et merforbruk på kr 8,8 mill. Dette fremkommer i all hovedsak innenfor bestillerbudsjettet til sykehjem og tradisjonelle hjemmebaserte tjenester som følge av flere og økt behov hos brukerne. Merforbruket på Hjemmebaserte tjenester utgjør kr 8,5 mill. skyldes for høy bemanning og dyr innleie av vikarer innenfor tradisjonelle hjemmebaserte tjenester og miljøtjenesten. Alders- og sykehjem har et nettomerforbruk på kr 7,7 mill. og skyldes for høy bemanning på sykehjemmene samt merinntekter fra egenbetaling langtid. Merforbruket ved Dagsenter og avlastningsseksjonen skyldes for høy bemanning ved avlastningsboligene. Samlet viser kartleggingen av brukere med ressurskrevende tjenester at refusjonsinntektene blir kr 145 mill. Inntektene er henført til de virksomhetsområdene som økte sin tjenesteproduksjon til denne brukergruppen. Innen virksomhetsområdet NAV skyldes merforbruket utgifter til omsorgsplasser for rusmisbrukere, samme aktivitetsnivå som i 2013, og sosialhjelp.
Samfunnsmedisin | Regnskap 2014 | Justert budsjett | Avvik i kr | Regnskap i % av budsjett | Regnskap 2013 |
---|---|---|---|---|---|
Stavanger legevakt | 31 605 | 32 747 | 1 142 | 96,5 | 35 228 |
Sentrale midler legetjeneste | 61 962 | 62 187 | 225 | 99,6 | 63 460 |
Sum samfunnsmedisin | 93 567 | 94 934 | 1 367 | 98,6 | 98 688 |
Mindreforbruket på Stavanger legevakt skyldes i hovedsak forsinkelser i implementering av nødnett.
Bymiljø og utbygging | Regnskap 2014 | Justert budsjett | Avvik i kr | Regnskap i % av budsjett | Regnskap 2013 |
---|---|---|---|---|---|
Stab Bymiljø og utbygging | 5 265 | 5 791 | 526 | 90,9 | 4 297 |
Brann- og feiervesen | −8 663 | −8 590 | 73 | 100,8 | −8 031 |
Miljø | 4 745 | 4 671 | −74 | 101,6 | 4 498 |
Utbygging | 2 208 | −4 904 | −7 112 | −45,0 | 2 041 |
Stavanger Eiendom | −283 235 | −298 305 | −15 070 | 94,9 | −244 631 |
Park og vei | 143 720 | 144 631 | 911 | 99,4 | 127 452 |
Idrett | 112 324 | 111 237 | −1 087 | 101,0 | 109 647 |
Vannverket | 461 | −277 | −738 | −166,6 | 201 |
Avløpsverket | −10 142 | −9 829 | 313 | 103,2 | −17 856 |
Renovasjon | 102 | 140 | 38 | 72,8 | 83 |
Plan og anlegg | 0 | 0 | 0 | −504 | |
Sum Bymiljø og utbygging | −33 213 | −55 435 | −22 222 | 59,9 | −22 805 |
Bymiljø og utbygging har samlet sett et merforbruk på kr 22,2 mill. Til tross for merinntekter sammenlignet med fjorårets inntektsbudsjett, inkludert husleieinntekter, har Stavanger eiendom et merforbruk. Merforbruket skyldes i all hovedsak høyere utgifter enn budsjettert til ekstern leie til borettslag samt vedlikeholdsutgifter i forbindelse med inn- og utflytting i kommunale boliger. Merutgiften på Utbygging skyldes at regnskapsforskriften krever at de planlagte utgiftene til prosjektene Urban sjøfront, Ryfast og Atlanteren må bokføres i driftsregnskapet mens finansieringen ligger i investeringsbudsjettet og bør av den grunn sees under ett.
Kultur og byutvikling | Regnskap 2014 | Justert budsjett | Avvik i kr | Regnskap i % av budsjett | Regnskap 2013 |
---|---|---|---|---|---|
Stab Kultur og byutvikling | 12 421 | 12 313 | −108 | 100,9 | 10 912 |
Byggesaksavdelingen | −36 | 0 | 36 | 41 | |
Planavdelinger | 36 531 | 34 933 | −1 598 | 104,6 | 35 267 |
Kulturavdelingen | 149 152 | 150 068 | 916 | 99,4 | 138 234 |
Sum Kultur og byutvikling | 198 068 | 197 314 | −754 | 100,4 | 184 454 |
Kultur og byutvikling har samlet sett et merforbruk på kr 0,8 mill. Merforbruket fremkommer i hovedsak i planavdelingene og skyldes høy aktivitet og dermed merforbruk på lønn. Mindreforbruket fremkommer på Kulturavdelingen, og skyldes i hovedsak lavere utgifter til Bjergstedvisjonens kompensasjonsordning for det frivillige amatørkulturlivets bruk av Stavanger konserthus. Byggesaksavdelingen er selvkostfinansiert og per 31.12.2014 utgjør fondet kr 2,3 mill.
Denne siden ble sist oppdatert 8. April 2015, 11:28.